دسته‌بندی نشده

رشد سریع گیاهان آپارتمانی

ترفندهای رشد سریع گیاهان آپارتمانی

آشنایی با ترفندهای رشد سریع گیاهان آپارتمانی موردتوجه بسیاری از افراد علاقه‌مند به پرورش گل و گیاه در خانه است. گیاهان آپارتمانی موجب افزایش زیبایی و طراوت و تصفیه هوای داخل خانه می‌شوند. مطالعات نشان‌ داده که پرورش گل‌ها و گیاهان آپارتمانی، راه‌کار بسیار خوبی برای تقویت خلق و خو، افزایش خلاقیت و کاهش استرس و در عین حال از بین بردن آلاینده‌های هوا از طریق فتوسنتز هستند. با این حال پرورش گیاهان سالم و سرزنده مستلزم آشنایی با برخی نکات و ترفندها است. اگر رشد گیاهان آپارتمانی شما کندتر از آن چیزی است که تمایل دارید، این نکات راجع به چگونگی رشد سریع گیاهان آپارتمانی را دنبال کنید. ترفندهایی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید، بنابراین اجازه ندهید رشد کند گیاهان‌تان شما را ناامید کند!

ترفندهای رشد سریع گیاهان

ساده‌ترین راه برای رشد سریع‌ گیاهان آپارتمانی، افزایش میزان نور دریافتی گیاهان است. تغذیه منظم، تعویض گلدان در زمان بزرگ شدن گیاهان، هرس کردن و تامین رطوبت کافی نیز می‌تواند موجب رشد سریع‌تر گیاهان شود. در ادامه راجع به ترفندهای ساده‌ای که می‌تواند موجب رشد انفجاری گیاهان و حفظ آن‌ها برای سال‌های آینده شود، صحبت خواهیم کرد.

 رشد سریع گیاهان آپارتمانی

  • افزایش نور دریافتی گیاهان

حتی گیاهان کم نور نیز از قرار گرفتن در معرض نور غیرمستقیم سود می‌برند و سریع‌تر رشد می‌کنند. اگر تصمیم شما در مورد پرورش گیاهان آپارتمانی جدی است، جهت گیری خانه خود را یاد بگیرید و مکان ایده‌آل برای هر گیاه را بر اساس جهت انتخاب کنید.

  • بیشتر گیاهان آپارتمانی در پنجره‌های رو به شرق یا غرب رشد بهتری دارند. برای برخی نیز نور خورشید ممکن است خیلی قوی باشد. اگر گیاه شما رشد کندی دارد، این معمولا نشانه آن است که نور کافی دریافت نمی‌کند. البته نور غیر مستقیم، نه نور مستقیم خورشید.

نکته: پس از خرید گیاه آپارتمانی برای اطلاع از میزان نور دریافتی، دستورالعمل‌های مراقبت از گیاه را بررسی کنید. برخی از گیاهان به نور مستقیم خورشید نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر اصلا نمی‌توانند نور مستقیم خورشید را تحمل کنند.

  • کوددهی منظم گیاهان

یک روش رشد سریع گیاهان آپارتمانی تغذیه منظم آن‌ها است. اگرچه گیاهان بیشتر تغذیه خود را از طریق نور و فرایند فتوسنتز دریافت می‌کنند، اما همچنان باید با استفاده از کوددهی برهی مواد مغذی را برای آن‌ها فراهم کنید. کود اگر به درستی استفاده شود، می‌تواند باعث رشد سریع‌تر و سالم‌تر گیاهان شود. اینکه هر چند وقت یکبار به گیاهان خود کود بدهید نیز مانند نور و آب به نوع گیاه بستگی دارد. بهترین زمان کوددهی به گیاهان آپارتمانی در اوایل بهار قبل از شروع دوره رشد جدید است. گاهی خرید کود شیمیایی مورد نیاز است.

کوددهی منظم گیاهان

  • فراهم کردن رطوبت کافی

پس از افزایش نور، قدم بعدی برای رشد سریع گیاهان آپارتمانی این است که مطمئن شوید گیاه شما آب و رطوبت کافی دریافت می‌کند. در بیشتر موارد از طریق علائمی چون افتادن برگ‌ها، زردی برگ‌ها و قهوه‌ای شدن لبه‌های برگ متوجه می‌شوید که گیاه شما فاقد رطوبت کافی است. خاک را مرطوب نگه دارید و هرگز اجازه ندهید محیط گلدان کاملا خشک شود. آب و رطوبت کافی باعث می‌شود گیاهان آپارتمانی سریع‌تر رشد کنند.

مانند نور، گیاهان مختلف به مقادیر متفاوتی از رطوبت نیاز دارند. بنابراین با بررسی روش‌های مراقبت از گیاه می‌توانید مقدار آن را تعیین کنید. اکثر گیاهان خانگی از مناطق استوایی سرچشمه می‌گیرند که در آن سطوح رطوبت اغلب بالای 50 درصد است.

معمولاً گیاهان در طول رشد فعال در بهار و تابستان به آب بیشتری نیاز دارند. سعی کنید در این زمان گیاهان خود را بیشتر آبیاری کنید. همچنین تا حد امکان با اسپری سطوح برگ‌ها را مرطوب نگه دارید.

  • ترکیب مناسب خاک گلدان

ظاهر و رشد بهینه گیاهان آپارتمانی شما با یک محل عالی برای ریشه آن‌ها شروع می شود. انتخاب یک ترکیب خاک گلدان با کیفیت، کلید سلامت و شادی گیاهان شماست. یک ترکیب ایده‌آل به حفظ رطوبت خاک کمک می‌کند تا گیاهان شما دچار خیسی یا خشکی بیش از حد نشوند. در زمان خرید گیاه بیرونی (فضای باز) و گیاهان آپارتمانی راجع به خاک موردنیاز آن اطلاعات کسب کنید.

  • گلدان گل یا گیاه

اگر گلدان گیاه با اندازه گیاه آپارتمانی تناسب نداشته باشد نیز می‌تواند مانع از رشد بیشتر آن‌ها شود. دلیل آن ریشه است و گسترش سیستم ریشه و به تبع ساقه، برگ‌ها و گل‌ها به‌طور مستقیم به اندازه گلدان بستگی دارد.

خروج ریشه‌ها از ته و بالای گلدان، کاهش رشد گیاه، تشنگی مزمن و سنگین شدن و سقوط گیاه می‌تواند از علائم نیاز گیاه به تعویض گلدان باشد.

برای اکثر گیاهان، در بهار قبل از شروع رشد جدید می‌توانید گلدان را تعویض کنید. قطر گلدان جدید باید 5 سانتی‌متر بزرگ‌تر از گلدان فعلی باشد. در برخی از گیاهان آپارتمانی با رشد سریع مانند پتوس، پیچک، بامبو، فیکوس، شمعدانی، آلوئه ورا، دیفن باخیا، برگ انجیری و برگ بیدی گلدان جدید باید قطری حدود 10 سانتی‌متر بیش از گلدان قبلی داشته باشند.

  • هرس کردن گیاهان

هرس کردن روش دیگری برای رشد سریع گیاهان آپارتمانی است. با نظافت و هرس منظم می‌توانید گیاهان آپارتمانی خود را به رشد سریع‌تر ترغیب کنید. بهترین زمان هرس گیاهان آپازتمانی در زمان رشد فعال یعنی از اوایل بهار تا اواخر تابستان است. گیاهانی که شکل خود را از دست داده‌اند یا شاخه‌های ناسالمی دارند، کاندیدای مناسبی برای هرس هستند.

از طرفی برگ‌های کثیف نمی‌توانند هوای داخل خانه شما را تمیز کنند و اکسیژن و همچنین برگ‌های تمیز ایجاد کنند، بنابراین آن‌ها را مرتبا با یک پارچه نرم و مرطوب پاک کنید.

  • گرم نگه داشتن گیاهان

تامین دمای مناسب نیز یکی از ترفندها برای رشد سریع گیاهان آپارتمانی است. گیاهان آپارتمانی در بین 24 تا 27 درجه سانتی‌گراد، یعنی زیستگاه بومی خود، بیشترین رشد را دارند و رشد بسیاری از گیاهان آپارتمانی در دمای زیر این نقطه کند یا متوقف می‌شود. ثابت نگه داشتن این دماها تا حد امکان در طول سال به رشد گیاهان آپارتمانی نیز کمک می‌کند. دما همچنین نباید خیلی بالا باشد – بالای 32 درجه سانتی‌گراد – زیرا این منجر به استرس می‌شود که می‌تواند منجر به کندی رشد گیاه شود. بین 24 تا 27 درجه سانتی‌گراد برای اکثر گیاهان آپارتمانی توصیه می‌شود.

بهترین کود برای رشد سریع گیاهان آپارتمانی

کوددهی راهی عالی برای وارد کردن مواد مغذی مناسب به خاک هستند. کودها می‌توانند ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌های لازم را در اختیار گیاهان قرار دهند و به ‌مرور کمبودهای تغذیه‌ای خاک را جبران کنند.

بهترین کود برای رشد سریع گیاهان آپارتمانی

عنصر اصلی برای تحریک رشد سریع‌تر گیاهان آپارتمانی، نیتروژن است. گیاهان برای رشد سالم به 16 ماده مغذی نیاز دارند. سه مورد اصلی عبارتند از نیتروژن، فسفر و پتاسیم که مقدار هر کدام را به صورت N, P, K نشان می‌دهند. اولین عدد نیتروژن است و باید بالاترین عدد از هر سه باشد. هنگامی که سایر مواد مغذی به مقدار کافی در دسترس باشند، افزودن کود با مقادیر زیاد نیتروژن، سرعت رشد گیاه را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. پودر قهوه یک منبع عالی نیتروژن است و دو عنصر دیگر است. پوست پیاز، پوست موز یا کودهای بر پایه جلبک دریایی نیز می‌توانند به افزایش قابل توجه سرعت رشد کمک کنند.

دارچین طعم فوق‌العاده‌ای به کیک‌ها و غذاها می‌دهد، اما برای باغبان‌ها این طعم بسیار بیشتر است. این ادویه همه کاره را می‌توان برای کمک به رشد بهتر قلمه‌های ریشه، جلوگیری از کشتن نهال‌های کوچک توسط قارچ و حتی برای دور نگه داشتن آفات از خانه استفاده کرد. بنابراین دارچین برای رشد گیاه بسیار عالی عمل می‌کند.

 داروی رشد سریع گیاهان

علاوه بر ترفندهای ذکر شده، برخی از داروها نیز می‌توانند در سرعت رشد گیاهان آپارتمانی تاثیر بگذارند. طبق تجربه قرص ال دی (ضد بارداری)، قرص آهن، قرص آسپرین و ویتامین‌ها از متداول‌ترین داروی رشد سریع گیاهان هستند. قرص ال دی با داشتن هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند موجب رشد سریع گیاهان آپارتمانی شود. به این منظور می‌توانید 1 یا 2 قرص را در حدود 1 لیتر آب حل کرده و هر دو تا سه ماه به گل‌ها بدهید.

کلروفیل غذای گیاه است. هرچه تولید غذا بهتر باشد، رشد گیاه بیشتر است. قرص آهن با افزایش تولید کلروفیل می‌تواند به رشد سریع گیاهان کمک کند.

آسپرین سیستم ایمنی گیاه را تقویت می‌کند. طبق مطالعات، اسپری آب حاوی آسپرین روی بذرهای درون خاک می‌تواند موجب افزایش 100 درصد جوانه‌زنی شود. آسپرین به‌عنوان یک داروی ضدالتهابی می‌تواند رشد سریع گلهای آپارتمانی را تحریک کرده و رنگ گل‌ها را بهبود بخشد. برای این منظور یک عدد قرص آسپرین را در 1 لیتر آب حل کرده و ماهی یک مرتبه به گیاه بدهید.

هورمون رشد سریع گیاهان

هورمون‌های گیاهی مانند اکسین و سیتوکینین می‌توانند در رشد سریع گیاهان آپارتمانی اثر بگذارند. این هورمون‌های رشد بر اساس ساختار شیمیایی، در دستجات مختلفی قرار می‌گیرند، اما می‌توانند پاسخ‌های فیزیولوژیکی مشابهی را در گیاه ایجاد کنند. اکسین و سیتوکینین هورمون‌های ضروری برای رشد گیاه هستند و به طور طبیعی با غلظت‌های متغیر در گیاه وجود دارند. به‌منظور افزایش فرآیند رشد گیاه، هورمون‌های‌ گیاهی مصنوعی براساس ساختار این هورمون‌ها تولید می‌شوند.

هورمون رشد سریع گیاهان

سخن پایانی

گیاهان آپارتمانی زیبا و سالم راهی عالی برای پر کردن فضای خانه‌ شما با رنگ و زندگی هستند. فرقی نمی‌کند تنها مایل به نگهداری تعداد کمی گیاه یا یک جنگل گیاهان آپارتمانی باشید، یادگیری نحوه رشد و مراقبت از گیاهان و ترفندهای رشد سریع گیاهان آپارتمانی می‌تواند شما را در مسیر داشتن گیاهان زیبا و سرزنده یاری کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *