دسته‌بندی نشده

علت زرد شدن برگ سانسوریا و روش های درمان آن

زرد شدن برگ سانسوریا

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که یک روز از خواب بیدار شده و با صحنه ناخوشایند زرد شدن برگ سانسوریا خوش‌رنگ و زیبایتان مواجه شوید. از آنجا که در شرایط نگهداری سانسوریا گفته می‌شود که این گیاه مقاوم بوده و به‌راحتی آسیب نمی‌بیند، مواجه شدن با این صحنه می‌تواند کمی شوکه کننده باشد. با وجود اینکه نگهداری از این گیاه آسان است با این حال نمی‌توان انتظار داشت که هیچگاه دچار صدمه نشود.

برای درمان، ابتدا باید علت زرد شدن برگ سانسوریا را پیدا کنید و این کار تنها به روش‌های مراقبتی از گیاه مربوط می‌شود. میزان نور، دما، خاک، نوع و میزان آبیاری و رطوبت مواردی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند. اگر می‌خواهید علت این عارضه را یافته و به درمان گیاهتان بپردازید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

دلایل زرد شدن برگ سانسوریا

زرد شدن برگ‌های گیاه آپارتمانی سانسوریا می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که همگی به نحوه مراقبت از آن برمی‌گردد. با پی بردن به دلیل اصلی و فراهم کردن شرایط مناسب می‌توان به درمان این عارضه کمک نمود. در ادامه به طور کامل این دلایل را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

1. تغییرات ناگهانی دما

برای اینکه این گیاه به خوبی رشد کند نیاز به دمایی متعادل همچون دمای معمولی داخل خانه دارد. نوسانات ناگهانی دما می‌تواند سانسوریا را دچار شوک کند که با زرد شدن برگ‌هایش می‌توانید این موضوع را متوجه شوید. به عنوان مثال رسیدن دمای محیط در فصل زمستان به 10 درجه سانتیگراد می‌تواند آن را شوکه کرده و باعث زرد شدن برگ سانسوریا شود.

2. نور کم و مستقیم

میزان نور کافی یکی از مهم‌ترین نیازهای گیاه سانسوریا به شمار می‌رود. در صورت کمبود نور میزان کلروفیل تولیدی گیاه نیز کم‌تر خواهد بود که سبب تغییر رنگ و زرد شدن برگ سانسوریا از وسط می‌گردد. از سوی دیگر نور شدید و مستقیم نیز بر رنگ آن تاثیر منفی می‌گذارد. بهترین حالت قرار دادن سانسوریا حفظ فاصله 1.5 تا 2 متری از پنجره می‌باشد.

3. کمبود مواد مغذی در خاک سانسوریا

هنگام خرید سانسوریا باید بدانید که وجود عناصری همچون آهن و نیتروژن به سبز بودن برگ‌های آن کمک می‌کند و در صورت کمبود این عناصر رنگدانه‌های سبز از بین رفته و رنگ گیاه به زردی می‌گراید.

4. کوددهی در زمان اشتباه

درست است که کوددهی به تقویت گیاه کمک می‌کند، اما در صورتی که در فصل بهار و تابستان و مطابق با نیاز گیاه انجام نشود می‌تواند منجر به زرد شدن برگ سانسوریا پاکوتاه و دیگر گونه‌ها گردد.

5. آبیاری بیش از حد

مهم‌ترین و رایج‌ترین علت زرد شدن برگ سانسوریا از ریشه آبیاری زیاد و بی‌رویه است. سانسوریا گیاهی کم آب محسوب می‌شود و نیاز به آبیاری چندانی ندارد. آبیاری زیاد خاک را بیش از حد مرطوب نگه داشته و اجازه اکسیژن رسانی را به آن نمی‌دهد. در این حالت بدون رسیدن اکسیژن به ریشه سلامت خاک و ریشه در خطر افتاده و به پوسیده شدن آن منجر می‌گردد. به دنبال آن برگ‌ها نمی‌توانند مواد مغذی لازم را از ریشه دریافت کنند که اعتراض خود را با زرد شدن برگ نشان می‌دهند.

آبیاری بیش از حد و زرد شدن برگ سانسوریا

6. کمبود آب

همانطور که آبیاری زیاد می‌تواند سبب بروز زردی در برگ‌های سانسوریا شود، کمبود آبرسانی به این گیاه نیز تاثیری مشابه بر آن خواهد گذاشت. عدم رسیدن آب کافی به گیاه اجازه کامل کردن فرایند فتوسنتز را نداده و گیاه نمی‌تواند مواد مغذی را در بافت خود به صورت صحیح جا به جا نماید.

7. تنگ بودن فضای گلدان سانسوریا

اگر سانسوریا به اندازه‌ای رشد کند که دیگر فضای کافی نداشته باشد مواد مغذی به اندازه کافی به آن نرسیده و پس از مدتی احتمال زرد شدن برگ های آن زیاد می‌شود.

8. رطوبت نامناسب

درست است که شرایط نگهداری از سانسوریا بسیار آسان بوده و این گیاه نیاز به رطوبت بالایی ندارد، اما در صورتی که رطوبت آن به زیر 40 درصد برسد، باید انتظار زرد شدن برگ‌هایش را نیز داشته باشید.

9. زهکشی ضعیف خاک و گلدان

اگر پس از آبیاری مشاهده کردید که آب از گلدان خارج نمی‌شود باید بدانید که قدرت زهکشی خاک و گلدان ضعیف بوده و به‌مرور زمان زرد شدن برگهای سانسوریا را در پی دارد.

10. قارچ‌های بیماری‌ زا

به دنبال رطوبت بالای خاک، قارچ‌هایی همچون فوزاریوم و پیتیوم به سانسوریا حمله‌ور شده و با پوسیده کردن ریشه آن سبب ایجاد لکه‌های زرد رنگ بر روی برگ‌هایش می‌شوند.

11. حمله آفت‌های گیاهی

در برخی مواقع  علت زرد شدن برگ‌های اسنوسریا،حمله آفت‌هایی همچون شپشک آردآلود به گیاه است که از شیره آن تغذیه کرده و سبب صدمه زدن به گیاه می‌شود.

12. پیر شدن گیاه سانسوریا

اگر تنها یک یا دو برگ قدیمی گیاه زرد شده باشند می‌تواند به دلیل پیر شدن آن باشد و نیاز به نگرانی نیست.

علت زرد شدن برگ سانسوریا از پایین چیست؟

اگر گیاه سانسوریا از قسمت پایینی یا همان ریشه شروع به زرد شدن کند باید چندین مورد را در رابطه با نحوه نگهداری آن بررسی نمایید. اولین احتمال، میزان آبیاری آن است که در صورت زیاد بودن، به پوسیدگی ریشه و در نهایت زرد شدن برگ‌ها منتهی می‌گردد. توجه داشته باشید که برای آبیاری گیاه آپارتمانی سانسوریا باید خاک آن تا چند سانتی‌متر کاملا خشک شده باشد.

زرد شدن برگ سانسوریا از پایین

دلیل دیگری که می‌تواند سبب زرد شدن برگ سانسوریا ابلق از پایین شود زهکشی ضعیف می‌باشد که حتی با یکبار آبیاری در ماه نیز سبب مرطوب ماندن خاک می‌شود. در انتخاب گلدان به سوراخ‌های زهکشی دقت نمایید. علاوه بر موارد گفته شده کوددهی نامناسب نیز می‌تواند تاثیر مستقیمی بر رنگ برگ‌های این گیاه داشته باشد. سانسوریا نیاز به کوددهی زیاد ندارد و در صورتی که بیش از حد به آن کود دهید می‌تواند بستر و خاک این گیاه را سمی کرده، پیاز گیاه را ضعیف نموده و سبب شود تا زرد شدن برگ‌ها از ریشه شروع و در تمام نقاط آن پخش گردد.

دلایل زرد شدن برگ سانسوریا از بالا

نور زیاد، مستقیم و بیش از حد عواقبی همچون سوختگی و قهوه‌ای شدن برگ‌های سانسوریا را به دنبال دارد. علاوه بر آن اگر به گیاه به میزان کافی مواد مغذی نرسد و خاک ضعیف باشد، برگ‌های آن از بالا شروع به زرد شدن می‌کنند. برای حل این مشکل می‌توانید از تقویت کننده و کودهای مناسب استفاده کنید.

گرما و سرمای بیش از حد نیز ممکن است با ایجاد شوک در گیاه سانسوریا به ایجاد زردی در بالای برگ‌ها منجر گردد. یادتان باشد که سعی کنید این گیاه را از نوسانات شدید دمایی که دلیل زرد شدن برگ سانسوریا محسوب می‌شود، محافظت کرده و همیشه دما را متعادل نگه دارید.

زرد شدن نوک برگ سانسوریا

به طور کلی چندین مورد وجود دارد که می‌تواند زرد شدن نوک برگ سانسوریا را در پی داشته باشد. اولین موردی که باید در این مورد بررسی کنید آبیاری نامتعادل است. آبیاری چه کم و چه بیش از حد باشد دچار شدن به این عارضه را به دنبال خواهد داشت.

در مراحل بعدی باید میزان کوددهی، مواد مغذی و نور محیط را کنترل نمایید و پیش از حاد شدن مشکل به پیشگیری از آن بپردازید. همانگونه که کمبود هر کدام از موارد نام برده شده می‌تواند گیاه را آسیب پذیر نماید، رساندن بیش از حد این موارد به گیاه نیز نقشی مشابه را ایفا می‌نماید؛ بر همین اساس بهتر است در تمام موارد اعتدال را رعایت کنید.

درمان زرد شدن سانسوریا

برای اینکه بتوانید گیاه سانسوریای خود را که دچار عارضه زرد شدن برگ‌ها شده درمان نمایید، ابتدا باید علت را یافته و سپس با متعادل نمودن شرایط، برای حل این مسئله قدم بردارید. در صورت زرد و نرم شدن برگ‌های گیاه احتمالا ریشه آن در حال پوسیدگی است. برای شناسایی این مشکل خاک گلدان را تا انتها بررسی نموده و از خشک بودن آن اطمینان حاصل فرمایید.

درمان زرد شدن سانسوریا

در صورتی که از آخرین آبیاری گیاه مدت زیادی گذشته اما خاک همچنان رطوبت زیادی دارد باید خاک را تعویض نموده و ریشه‌ها را مورد بررسی قرار دهید. ریشه‌های نرم و سیاه را جدا کرده و گیاه را تنها با ریشه‌های سالم در خاک خشک و جدید بکارید. اگر علت زرد شدن برگ‌های گیاه‌تان به دلیل نور و مواد مغذی ناکافی یا بیش از حد باشد باید آن‌ها را متعادل نمایید.

سخن پایانی

از آنجا که سانسوریا در دسته گیاهان مقاوم قرار می‌گیرد بسیاری از مردم تصور می‌کنند که این گیاه هیچگاه دچار مشکل و آسیب نمی‌گردد، اما این تصور کاملا نادرست است. در صورتی که نحوه نگهداری این گیاه مطابق با نیاز آن نباشد علائمی همچون زرد شدن برگ‌ها را از آن شاهد خواهیم بود. با توجه به دلایل متعددی که برای زرد شدن برگ‌های سانسوریا بیان کردیم می‌توان با یافتن ریشه و علت این مشکل در گیاه، برای درمان آن دست به کار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *