دسته‌بندی نشده

علت کوچک شدن برگ بابا آدم

علت کوچک شدن برگ بابا آدم

گیاه بابا آدم کدام دسته از گیاهان است؟ علت کوچک شدن برگ بابا آدم چیست؟ برگ بابا آدم از گیاهان استوایی است که قابلیت نگهداری و پرورش در محیط خانه و باغچه را دارا می‌باشد و از جمله گیاهان سبز رنگ پرطرفداری است که با مشکلاتی رایجی همراه است.

خرید گیاه بابا آدم می‌تواند مکان و فضای محیط شما را زیبا و رنگین کند. زیرا همانطور که گفتیم این گیاه با داشتن برگ‌های بزرگ و سبزش، فضای خانه را بهاری و شاد می‌کند. برای نگهداری و پرورش این گیاه جذاب، لازم است نحوه استفاده و نگهداری آن را فرا گیرد.

از آنجایی که خرید گل آپارتمانی ارزان است، اما به عنوان یک موجود زنده باید مدام به آن رسیدگی کرد تا به اندازه کافی رشد و پرورش یابد و زیبایی را به فضا ببخشد. در صورتی که با علائمی همچون کوچک شدن برگ بابا آدم مواجه شدید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله همراه باشید تا به راه‌حل مناسبی دست پیدا کنید.

دلایل کوچک شدن برگ بابا آدم

یکی از دلیل کوچک شدن برگ بابا آدم به مراقبت‌های نادرستی اشاره دارد که صاحبین این گیاه انجام می‌دهند. شرایط رشد گیاه یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید قبل از خرید به آن آگاهی پیدا کرد تا مانع از هر گونه آسیب به گیاه مورد نظر شد. در این بخش قصد داریم دلایل رایج کوچک شدن برگ بابا آدم را مورد بررسی قرار دهیم.

  • کمبود مواد غذایی

تمام گیاهان برای رشد و بقا به مواد غذایی نیاز دارند که با توجه به موقعیت مکانی رشد دریافت غذا متفاوت می‌باشد. اگر گیاه در دل طبیعت رشد کند، تمام مواد مغذی لازم را برای خود تامین می‌کند. اما اگر در آپارتمان رشد و نمو پیدا کند برای تغذیه مناسب به کودهای آپارتمانی نیاز خواهد داشت.

  • عدم رسیدن آب کافی

کم آبی نیز از نمونه‌های علت کوچک شدن برگ بابا آدم است. این گیاه به دلیل استوایی بودنش به خاک مرطوب علاقه دارد و در صورت خشک شدن خاک گیاه، باید نسبت به آبیاری آن اقدام نمود.

  • کوددهی بیش از حد

اگرچه کود از مواد مغذی و اصلی رشد گیاه است اما اگر بیش از حد به خورد گیاه داده شود، نه تنها باعث آسیب گیاه می‌شود بلکه خود از علت کوچک شدن برگ بابا آدم محسوب می‌شود.

  • کوچک بودن گلدان گیاه

در صورتی که فضای مناسب و کافی برای ریشه گیاه فراهم نشود و به موقع تعویض گلدان انجام نگردد، ممکن است سبب جمع شدن برگ این گیاه شود و در نتیجه این می‌تواند دیگر علت جمع شدن برگ بابا آدم باشد.

در ادامه به توضیح مشکلات رایجی به غیر از علت کوچک شدن برگ بابا آدم می‌پردازیم که برای این گیاه اتفاق می‌افتد.

اگر در خانه و محل کار خود از گیاه بابا آدم مراقبت می‌کنید و متوجه خشک شدن و سوختگی برگ‌های آن شده‌اید باید بدانید که علت خشک شدن برگهای بابا آدم نور آفتاب است که بیش از اندازه دریافت کرده است. اگر چه در بالا ذکر کردیم که به 5 ساعت نور آفتاب در طول روز نیاز دارد، اما این دریافت نور باید به اندازه و ملایم باشد.

  • عدم رسیدن نور کافی به گیاه

نور ناکافی می‌تواند علت کوچک شدن برگ بابا آدم باشد که در شرایط رشد گیاه به آن نیاز پیدا می‌کند. به طور طبیعی گیاه بابا آدم برای رشد کامل به 5 ساعت نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد که در صورت نرسیدن این مقدار، انرژی کمتری تولید می‌شود و غذای کافی به گیاه نخواهد رسید.

عدم رسیدن نور کافی به گیاه و شل شدن برگ بابا آدم

بنابراین اگر اطمینان حاصل کردید که علت کوچک شدن برگ بابا آدم از کمبود نور است، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • گیاه را در مکانی قرار دهید که نور کافی را از خورشید دریافت کند.
  • در صورت نداشتن موقعیت مکانی برای دریافت نور خورشید می‌توانید از نور مصنوعی استفاده کنید.

دلایل شل شدن و بیحال شدن برگ بابا آدم

تا اینجای مطلب با علت کوچک شدن برگ بابا آدم آشنا شدیم و هر کدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم، اما بیحال شدن برگ بابا آدم می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

یکی از مهم‌ترین علت زیبایی گیاه بابا آدم، برگ‌های بزرگ آن است که در صورت عدم رسیدگی به آن، جلوه نامناسبی به فضا می‌دهد. از مهم‌ترین های علت شل شدن ساقه بابا آدم می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کمبود آب

با کمبود آب، گیاه ساختار خود را از دست می‌دهد. چراکه یک گیاه تشنه نمی‌تواند سالم بماند و به اندازه کافی رشد کند. گیاه بابا آدم زمانی به آبیاری نیاز دارد که 25 تا 50 درصد خاک گیاه خشک شده باشد.

  • نور کم

اگرچه نور کم یک علت کوچک شدن برگ بابا آدم است، اما به همان اندازه در شل شدن برگ این گیاه نیز تاثیر دارد. چراکه نور مناسب عمل فتوسنتز را در گیاه فعال می‌کند و عدم آن باعث بیحال شدن گیاه می‌شود.

  • آفت‌ها

از دلایل دیگر شل و بیحال شدن برگ گیاه بابا آدم در کنار علت کوچک شدن برگ آن، آفت‌ها هستند که با حمله به مواد مغذی مورد نیاز گیاه، سبب شل شدن ساقه و در نهایت برگ گیاه می‌شوند. از این رو توصیه می‌شود نکات زیر را برای جلوگیری از مبتلا شدن گیاه به آفت رعایت کنید:

  • دور کردن گیاه خود از سایر گیاهان مبتلا به آفت
  • هرس کردن قسمت‌های آلوده به آفت
  • آغشته کردن قسمت‌های آلوده با الکل
  • اسپری کردن ترکیب روغن چربیش و آب بر روی گیاه به مدت دو هفته
  • استفاده از آفت کش‌ها
  • کمبود مواد مغذی

با توجه به اینکه شرایط تغذیه یک گیاه در فضای باز با یک گیاه در گلدان کاملا متفاوت است و هر بار آبیاری گیاه در گلدان، مقداری از مواد مغذی از دست می‌رود، با این حال برای کمبود مواد مغذی گیاهی همچون گیاه بابا آدم لازم است از کود به صورت فراوان استفاده شود.

  • گلدان نامناسب

گلدان نامناسب اگرچه علت کوچک شدن برگ بابا آدم است، این مشکل نیز دلیل بر بیحالی این گیاه نیز می‌باشد و در صورت نامناسب بودن، گیاه فضای کافی برای رشد نخواهد داشت و باعث بیحال شدن و شل شدن ساقه می‌شود.

  • آبیاری بیش از حد

از مشکلات رایجی که در گیاه بابا آدم و دیگر گیاهان آپارتمانی به وجود می‌آید، آبیاری بیش از حد است که در صورت انجام این مورد، اکسیژن زیاد به گیاه می‌رسد و باعث مختل شدن و خفگی گیاه می‌شود. از نشانه‌های آبیاری بیش از حد می‌توان به آب ساکن روی خاک، بوی بد گیاه و خاک کاملا خیس اشاره کرد.

 آبیاری بیش از حد برگ بابا آدم

علت کم رنگ شدن برگ بابا آدم

موضوع رایجی که ممکن است برای افرادی که از این گیاه در خانه خود استفاده می‌کنند پیش بیاید، کم رنگ شدن برگ بابا آدم است. دلیل آن نیز تابش مستقیم نور خورشید است که سبز رنگی گیاه را می‌گیرد و به مرور کم رنگ و زرد می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید این گیاه را در مکانی قرار دهید که نور آفتاب به صورت غیر مستقیم به آن بتابد و در کنار آن از کود مناسب استفاده نمایید.

علت سوراخ شدن برگ بابا آدم

سوراخ شدن برگ‌های گیاه بابا آدم دلایل مختلفی دارد که از جمله آن ها می‌توان به برخورد قطرات آب با برگ‌ها، خشکی خاک و کمبود مواد مغذی اشاره کرد. در بعضی موارد نادر نیز ممکن است این سوراخ شدن‌ها به آفت‌ها ربط داشته باشد.

کلام پایانی

گیاه بابا آدم یکی از گیاهان جذاب و پرطرفدار آپارتمانی است که برای استفاده از آن باید روش و نحوه نگهداری از آن را فرا گرفت. علت کوچک شدن برگ بابا آدم دلایل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌‎توان به کمبود آب، کمبود نور، کمبود مواد مغذی وغیره اشاره کرد که با بررسی هر کدام باید در رفع مشکل آن اقدام نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *