دسته‌بندی نشده

تمیز کردن برگ گیاهان

تمیز کردن برگ گیاهان

هدف از تمیز کردن برگ گیاهان برخلاف گردگیری خانه تنها تمیزی نیست و می‌تواند در روند رشد و زندگی آن نیز موثر باشد. به علاوه نحوه درست گل‌ها نیز در سلامت آن‌ها تاثیر می‌گذارد. در گل فروشی‌ها از یک خوشبو کننده هوا با عطری ملایم جهت براق كردن برگ گل و تمیز کردن آن‌ها استفاده می‌شود.

روش تمیز کردن برگ گیاهان

برای تمیز کردن گیاه ابتدا باید به نوع گیاه و میزان کثیفی آن توجه کرده و بعد با یکی از روش‌ها آن را تمیز کنید. به عنوان مثال اگر در مدت طولانی گیاه خود را تمیز نکرده‌اید و روی گیاه شما گرد و خاک نشسته باشد بهتر است ابتدا با جاروهای گردگیری برگ‌ها را تمیز کرده و بعد با آب بشویید. زمان خرید گل آپارتمانی بزرگ شاید با این مشکل دست و پنجه نرم کنید که سطح برگ‌ها بیشتر است پس خاک بیشتری روی آن‌ها قرار می‌گیرد، اما با این روش به راحتی می‌توانید گل خود را تمیز کنید. در ادامه راهکارهایی ساده برای تمیز کردن برگ گیاهان به شما شرح خواهیم داد.

1.تميز كردن برگ گياهان با سرکه

با ترکیب سرکه و آب برای تمیز و برق انداختن برگ گیاهان استفاده می‌شود. به این صورت که چند قاشق غذاخوری سرکه را در یک لیتر آب حل کرده و آن را با افشانه روی برگ‌ها اسپری می‌کنید. بعد از آن با یک دستمال روی برگ‌ها را تمیز کنید. این ترکیب نیز می‌تواند باعث تمیز شدن شپشک‌های آردآلود شود.

تمیز کردن برگ گیاهان با سرکه

2.تمیز کردن برگ گیاهان با آبلیمو

تمیز کردن برگ گیاهان با آبلیمو به این صورت است که کمی آبلیمو را با نیم لیتر آب مخلوط کرده و با افشانه روی گیاه خود اسپری کنید. بعد از آن با یک دستمال روی برگ‌ها را تمیز کنید. اما این محلول بر خلاف آب و سرکه آفات‌ زدایی ندارد.

 3.تمیز کردن برگ گیاهان با شیر

برخی از گلخانه‌ها از شیر کم چرب جهت تمیز و برق انداختن گیاهان استفاده می‌کنند. روند کار آن به این شکل است که حدود 1/3 ظرف را با شیر کم چرب و 2/3 آن آب قرار می‌دهید. این محلول خانگی می‌تواند برگ‌ها را تمیز و براق کند. از این محلول به 2 شیوه می‌توان استفاده کرد.

اول اینکه می‌توان آن را روی برگ‌ها اسپری و بعد با یک دستمال تمیز کرد. یا اینکه اسفنج یا دستمال را به محلول آغشته کرده و برگ‌ها را با آن تمیز کنید. این محلول شیر به این دلیل در گلفروشی‌ها رایج است که شیر خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی دارد و شپشک آرد آلود را از بین می‌برد. به علاوه بدون هیچگونه عوارضی گیاه شما را تمیز و براق می‌کند.

تمیز کردن برگ گیاهان با شیر

4.تمیز کردن برگ گیاه با روغن زیتون

بعد از تمیز کردن گیاه با آب روی برگ‌ها شاید خشک شود و به همین خاطر می‌توان با اسپری مقداری روغن زیتون روی سطح آن روی برگ را براق کنید. البته لازم به ذکر است که تمیز کردن گیاهان نسبت به اندازه و سایز برگ‌ آن‌ها متفاوت است. به این صورت که گیاهان کوچک را نمی‌‌توان به این گونه تمیز کرد؛ زیرا اثر چندان زیادی روی آن ندارد. برق انداختن برگ گل با روغن زیتون بهترین گزینه است.

5.تمیز کردن برگ گیاهان با آب

تمیز کردن برگ گیاهان با آب برای افرادی که بالکن، حیاط یا پشت بام دارند مناسب است. به این گونه که گیاه خود را با شیلنگ آب می‌شویید. البته با فشار آب کم این کار را انجام دهید تا آسیبی به گیاه شما وارد نشود. اما تمیز کردن گیاهان با آب در مواردی موجب بروز رسوب‌های سفید رنگ روی برگ می‌شود که این رسوبات به علت وجود املاح در آب است. برای اینکه روی برگ رسوب ایجاد نشود باید بعد از شستشو روی برگ‌ها را خشک کنید.

تمیز کردن برگ گیاهان با آب

ضرورت تمیز کردن گیاهان

همانطور که می‌دانید گیاهان با فتوسنتز برای رشد و تغذیه خود استفاده می‌کنند و بدون آن گیاه پژمرده خواهد شد. اما خرید سانسوریا به علت آنکه به نور متوسط نیاز دارد می‌تواند برای خانه‌های کم نور مناسب باشد. گیاهان تمیز و عاری از گرد و خاک توانایی فتوسنتز بیشتری دارند و سالم‌تر نیز خواهند بود. به علاوه گیاهان سالم و در معرض هجوم آفت‌ و حشرات قرار نمی‌گیرند. در نتیجه تمیز کردن مداوم برگ گیاهان در سلامت گیاه و زیبایی منزل نقش بسزایی دارد. همچنین قرار گرفتن لایه‌ای گرد و غبار روی برگ‌ها تا حدودی مانع جذب نور خورشید می‌شود و گیاه را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

ضرورت تمیز کردن گیاهان

نکات تمیز کردن برگ گیاهان

برای تمیز کردن گیاهان باید نکاتی را بسته به نوع گیاه و میزان کثیف بودن رعایت کنید تا به نتیجه مناسب برسید. روش‌های خانگی و شیمیایی زیادی وجود دارد که برای تمیز کردن گل و گیاه از آن‌ها استفاده می‌شود.

  1. در صورتی که گیاه شما برگ‌های زیادی داشته باشد مثل پتوس‌های چند ساله، باید از جاروی مخصوص کمک کننده استفاده کرد. به این صورت که ابتدا برگ‌ها را جارو کنید و بعد با آب بشویید. این روش بسیار کارآمد بوده و زمان کمی را می‌توانید صرف آن کنید.
  2. افرادی که مکانی برای شستشو گیاهان ندارند بهتر است فقط از جاروی گردگیر استفاده کنند.
  3. در تمیز کردن گیاهان تیغ‌دار مثل کاکتوس و بونسای استفاده از آبپاش روش مناسب‌تری به حساب می‌آید. همچنین گیاه مناسب محل کار هستند؛ چراکه به آب کمتری نیاز دارند و با یک آبپاش می‌توان آن‌ها را تمیز کرد.
  4. در گیاهان کوتاه مثل هاورتیا گورخری روش غرق کردن گیاه در آب استفاده می‌شود.
  5. زمانی که گیاه شما شپشک آردآلود گرفته باشد می‌توانید با آب و صابون یا آب و شیر آن را تمیز کنید.

نکات تمیز کردن برگ گیاهان

کلام پایانی

همانطور که می‌دانید تمیز کردن گیاهان کاری آنچنان تخصصی، زمان‌ بر و سخت نیست و تنها باید روحیات و نیازهای آن‌ها را بشناسید و یکی از راه‌های بالا را برای تمیز کردن آن استفاده کنید. به طور کلی آب یکی از آسان و کم هزینه‌ترین راه‌ها بود و اگر این کار جواب ندهد می‌توانید از روش‌های دیگر بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *