دسته‌بندی نشده

از بین بردن شته گلدان

از بین بردن شته گلدان

شته از جمله آفت‌های گیاهی است که می‌تواند مانع رشد گیاهان آپارتمانی شود. سرعت رشد و تکثیر این آفت بسیار بالا است و با حمله به گل و گیاه در زمان کوتاهی باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود، در صورتی که با آن‌ مقابله نشود گل و گیاه را سرعت خشک می‌کند. این حشره مکنده سرعت تکثیر بالا دارد و از شیره‌های گیاهی تغذیه می‌کند.

علت شته زدن گیاه

قرار گرفتن شته بر روی گیاهان می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به کشاورزان وارد کند. معمولا شته‌ها در کنار جوانه، پایین غنچه‌های گل‌ها و نوک شاخه‌ها به وفور یافت می‌شوند و موجب رشد ناقص گل‌ها می‌شوند. این حشرات با فرو کردن خرطوم خود در ساقه نازک و جوان گیاه از شیره آوند آبکش آن تغذیه می‌کنند. به طور کلی روی گیاهانی که درخت نشده‌اند بیشتر یافت می‌شوند. خرید گیاه آپارتمانی برای افرادی توصیه می‌شود که به آن رسیدگی کنند و از هجوم آفت به آن جلوگیری کنند.

علائم شته گل و گیاه چیست؟

شته‌های بالغ از آب و شیره موجود در آوند گل و گیاه استفاده می‌کنند و بسته به نوعی که دارند به برگ، ساقه، جوانه، گل یا ریشه آسیب می‌زنند. مثل شته هلو قابلیت تغذیه از انواع گیاهان را دارند. این در حالی است که بعضی مثل شته گل رز تنها به انواع گیاهان کمی حمله می‌کنند. قرار گرفتن یک لایه چسپناک روی برگ و ساقه گیاهان از علایم آفت شته است. ترکیبات چسپناک روی گیاه شیرین بوده و می‌تواند موجب جذب حشرات دیگر شود. به علاوه بقایای آن‌ها روی سطح گیاه باعث رشد قارچ و کپک‌ها می‌شود و با گذشت زمان شاخ، برگ و میوه آن را سیاه می‌کند.

علائم شته گل و گیاه

از بین بردن شته خاک گلدان

برای از بین بردن شته خاک گلدان می‌توان از روش‌های بی خطر زیر استفاده کرد:

  •  از بین بردن شته با دارچین

یکی از بهترین و مناسب‌ترین روش‌ها جهت از بین بردن شته گلدان استفاده از دارچین است. به این صورت که مقدار کمی از دارچین را روی خاک گلدان اسپری می‌کنید و پس از مدت زمان کمی آفت شته به صورت کامل از بین می‌روند.

  •  از بین بردن شته با سرکه

یکی دیگر از روش‌های ارگانیک از بین بردن شته با سرکه است. شاید تا به حال دیده باشید که حشرات به بطری سرکه نزدیک شده یا به آن می‌چسبند شته‌ها نیز همچون حشرات علاقه بسیاری به مزه ترش سرکه دارند. به همین علت با قرار دادن ظرفی پر از سرکه شته‌ها در آن افتاده و از بین می‌روند. همچنین برای این کار می‌توانید مخلوط مایع صابون با سرکه را در کنار گلدان گیاهان بگذارید و روی آن را با نایلون با سوراخ‌های کوچک بپوشانید.

از بین بردن شته با سرکه

  •  از بین بردن شته با جوش شیرین

از دیگر راه‌های خانگی جهت از بین بردن شته می‌توان به استفاده از جوش شیرین اشاره کرد. در نگاه اول شاید برای شما جای تعجب داشته باشد که موادی که در آشپزی استفاده می‌کنید یک خاصیت آفت کشی داشته باشد. این ماده به دلیل خاصیت غیرسمی، برای گیاهان نیز استفاده می‌شود. برای این کار باید یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک لیوان آب و دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی در یک ظرف مخلوط کرده و به صورت اسپری روی برگ گیاه یا ساقه گیاه استفاده کنید.

  •  از بین بردن شته با مایع ظرفشویی

این روش کم هزینه بوده و به راحتی باعث شته زدایی می‌شود. مراحل انجام شته زدایی با مایع ظرفشویی به این شکل است که یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را با ۳ تا ۵ قاشق چای خوری فلفل در یک استکان آب حل می‌کنید و بعد از آن در یک اسپری قرار می‌دهید و روی قسمت‌های شته دار اسپری می‌کنید. این کار را هر بار که شته‌ها رشد و تکثیر کردند می‌توانید تکرار کنید.

از بین بردن شته با مایع ظرفشویی

  •  از بین بردن شته با نوشابه

همانطور که می‌دانید از نوشابه‌ها برای کارهای زیادی انجام می‌شود که یکی از کاربردهای آن شته زدایی است. به دلیل وجود گاز کربن‌دار در نوشابه و ماده‌ فسفریک اسید در آن به خوبی می‌تواند آفت کشی کند. بنابراین از نوشابه جهت از بین بردن شته گلدان استفاده می‌شود. برای این کار می‌توانید مقدار نصف نوشابه و نصف آب را با هم ترکیب کرده و روی محل‌های شته دار اسپری کنید.

  •  از بین بردن شته سیاه

کفشدوزک‌ها از جمله دشمنان طبیعی شته‌ها محسوب می‌شوند. این حشرات در هر برهه از زندگی خود توانایی تغذیه از این شته‌ها را دارند. از همین رو می‌توان از کفشدوزک‌ها به عنوان یکی از راه‌های موثر برای از بین بردن شته گلدان خانگی بخصوص شته‌های سیاه استفاده کرد.

  •  شستن

شستن گیاه برای زمانی است که تعداد شته‌های گیاه آنقدر زیاد نیست. به این صورت که با اسپری آب سرد روی برگ‌ها می‌تواند شته‌ها را از بین ببرد. تا دو هفته این کار را انجام دهید تا آفت به طور کامل از بین بروند. چنانچه گیاه شاخه و برگ ضعیفی داشته باشد باید با فشار آب کم این کار را انجام دهید. برای شستن گل آپارتمانی برگ پهن بهتر است زیر و روی برگ‌ها را به طور کامل خیس کنید.

علت شته زدن گیاه

  •  روغن درخت چریش

با تهیه روغن درخت چریش از عطاری و رعایت دستور العملی روی آن می‌توانید آن را برای شته‌های گیاه خود استفاده کنید. این محصول می‌تواند جایگزین خوبی برای خرید سم حشره کش باشد. همچنین برای از بین بردن شته گل محمدی نیز این روش مناسبی است.

  •  اسپری پیراتروم

اسپری پیراتروم نوعی آفت کش طبیعی به شمار می‌آید که از گل‌های خشک داوودی تولید می‌شود. مخلوط اسپری مقداری از آن با آب و مایع ظرف‌شویی به سرعت حشرات بالدار و شته‌ها را نابود می‌کند.

  •    سیر

دیگر ‌راه‌ از بین بردن شته استفاده از سیر خام است. با قرار دادن یک حبه سیر در خاک گلدان بوی تند سیر موجب دور شدن شته و حشرات از آن می‌شوند.

  •  آفت کش شیمیایی

در صورتی که هیچکدام از روش‌های بالا شته‌های گیاه را از بین نبرد می‌توانید از آفت کش‌های شیمیایی برای این کار استفاده کنید.

آفتکش شیمیایی

کلام پایانی

به طور کلی برای از بین بردن شته‌ ها نیز همچون سایر آفات گیاهی راه‌های گوناگونی وجود دارد. اکثر آن‌ها در عین حال که هزینه کمی دارند می‌توانند تاثیر زیادی نیز داشته باشند. ولی نکته مهم این است که زمان مبارزه با این آفات نیز می‌تواند در روند نابودی آن‌ها موثر باشد. هر چه سریعتر به مبارزه با شته‌های گلدان بپردازیم شانس نجات آن بیشتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *