دسته‌بندی نشده

خواص گل حسن یوسف در خانه

خواص گل حسن یوسف در خانه

گل حسن یوسف با نام علمی (Plectranthus scutellarioides) گونه‌ای از گیاهان گل‌دار از خانواده نعناع یا گزنه و بومی قاره جنوب شرقی آسیا به سمت جنوب مالزی و شمال استرالیا است. حسن یوسف در مناطق گرمسیری و معتدل در سراسر جهان کشت و در برخی نقاط گونه مهاجم محسوب می‌شود. این گیاه به راحتی رشد می‌کند و در رنگ‌های ترکیبی متنوع بنفش، قرمز، سبز، زرد و… با بیش از 100 نوع موجود است.

زیبایی فوق‌العاده، رشد سریع و تکثیر آسان، حسن یوسف را به یکی از گل‌های تزئینی پرطرفدار مبدل ساخته است. چنانچه شما نیز به داشتن حسن یوسف علاقه‌مندید، اما با روش نگهداری و خواص آن آشنا نیستید با ما همراه باشید.

فواید گل حسن یوسف در خانه

نگهداری گل حسن یوسف در خانه در بین بسیاری از علاقه‌مندان به نگهداری گل و گیاه شایع است. این برگ‌های زینتی متنوع برای بسیاری از مناطق انتخابی بسیار محبوب هستند و به دلیل برگ‌های زیبا و جذابیت‌های بصری فوق‌العاده در مرکز توجه همگان قرار دارند. از طرفی کشت و نگهداری حسن یوسف آسان است و تنوع آن هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد.

نگهداری گل حسن یوسف در خانه مانند هر گیاه آپارتمانی دیگر داری فوایدی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

فواید گل حسن یوسف در خانه

  • ایجاد حس طراوت و سر زندگی در محیط

ایجاد حس طراوت و سر زندگی در محیط یکی از خواص نگهداری گل حسن یوسف در خانه است. همه گل‌ها منابع ایجاد حس طراوت و سرزندگی هستند و چنانچه مانند حسن یوسف، دارای رنگ‌ها و شکل خاص و منحصر به فرد باشند، این خاصیت دو چندان می‌شود.

  • تصفیه هوای محیط

همه ما با نقش و اهمیت گیاهان در تصفیه هوای محیط آشنا هستیم. این گیاه پرطرفدار و زیبا نیز از این قاعده مستثنی نیست. حسن یوسف با داشتن این حجم برگ، یک گیاه تصفیه کننده هوا ایده‌آل است که محیط زندگی شما را از اکسیژن تازه پر می‌کند. تنوع رنگ و کشت و نگهداری آسان آن یک مزیت برای این هدف محسوب می‌شود.

  • ایجاد آرامش و سلامت روان

نقش گیاهان در ایجاد آرامش و بهبود سلامت روان را می‌توان با حضور در طبیعت به خوبی احساس کرد. با آوردن گیاهان زیبایی چون گل حسن یوسف می‌توان این ویژگی را در جای جای خانه القا کرد. ترکیب رنگ‌های گرم و انرژی بخشی چون قرمز، ارغوانی، صورتی، نارنجی و… این گیاه آپارتمانی، آرامشی فوق‌العاده را در محیط زندگی ایجاد می‌کند.

  • افزایش رطوبت محیط

گل‌ها و گیاهان به‌واسطه عمل تعریق و فتوسنتز محیط اطراف خود را سرشار از رطوبت و اکسیژن می‌کنند. گل‌هایی مانند حسن یوسف که نیازمند آب و رطوبت بیشتری هستند می‌توانند تاثیر بیشتری در افزایش رطوبت محیط داشته باشند.

خواص درمانی گل حسن یوسف

حسن یوسف یک گیاه دارویی آیورودا است که در گذشته برای درمان بسیاری از بیماری‌ها چون فشار خون، نارسایی قلبی، اگزما، بیماری‌های تنفسی و حتی اضافه وزن و چاقی استفاده می‌شد. در ادامه به برخی از خواص درمانی محبوب گل حسن یوسف اشاره شده است. برای خرید گیاه آپارتمانی گلدار نیز کلیک نمایید.

خواص درمانی گل حسن یوسف

  • رفع مشکلات قاعدگی

برگ حسن یوسف یک راهکار طبیعی فوق‌العاده برای درمان اختلالات قاعدگی یا قاعدگی نامنظم است و می‌تواند به بهبود و اصلاح چرخه قاعدگی شما کمک کند. این محلول طبیعی را با جوشاندن برگ‌های حسن یوسف آماده کنید و پس از خنک شدن، بنوشید.

  • تسکین و درمان تب

یکی دیگر از خواص درمانی گل حسن یوسف تاثیر آن در کاهش و رفع تب است. با استفاده از ساقه‌ها و برگ‌های حسن یوسف محلولی درست کنید، آن را بجوشانید و روزانه نصف لیوان بنوشید.

  • درمان بواسیر و دیگر اختلالات گوارشی

گل حسن یوسف می‌تواند به درمان هموروئید کمک کند. همچنین گفته می‌شود که مصرف این گیاه به تسکین درد معده و سوزش سر دل و رفع التهاب روده کمک می‌کند.

  • رفع سرفه

گل حسن یوسف را می‌توان برای کمک به درمان و تسکین علائم سرفه استفاده کرد. خواص فوق‌العاده این گیاه با از بین بردن خلط چسبیده به گلو به تسکین سرفه کمک می‌کند.

  • درمان دیابت

گل حسن یوسف برای درمان دیابت مفید است. نوشیدن منظم جوشانده ساقه، برگ و گل گیاه در کاهش سطح قند خون موثر است.

  • تسکین سردرد

اگر از سردرد رنج می‌برید، می‌توانید از برگ گل حسن یوسف برای درمان آن استفاده کنید. برگ‌ها را بکوبید تا زمانی که عصاره آن آزاد شود. سپس آن را روی قسمت آسیب دیده سر خود قرار و یا با آن سر خود را ماساژ دهید.

  •  درمان جوش

حسن یوسف برای قرن‌ها جهت درمان جوش مورداستفاده قرار می‌گرفته است. کافیست برگ‌های حسن یوسف را کمی گرم کنید، سپس برگ‌ها را روی جوش‌های بدن خود قرار دهید.

  • بهبود کبودی و تورم

گفته می‌شود که استفاده از برگ‌های حسن یوسف می‌تواند تورم را کاهش دهد و روند بهبود کبودی‌ها را تسریع کند. درست مانند درمان سردرد، تنها باید عصاره آب برگ حسن یوسف را بگیرید و سپس آن را بر روی قسمت موردنظر قرار دهید.

روش نگهداری گیاه حسن یوسف

صدها گونه حسن یوسف برای انتخاب وجود دارد. حسن یوسف یک گیاه عالی برای گلدان یا یک باغچه در فضای باز است و معمولا به عنوان گیاه یک ساله در نظر گرفته می‌شود. برگ‌های حسن یوسف بافتی مخملی دارند و در سایه‌های سبز لیمویی تا سبز جنگلی، صورتی کم رنگ تا سرخابی درخشان، قرمز، قهوه ای و سفید موجود هستند. حاشیه برگ‌ها ممکن است رنگ متضادی داشته باشند و طول برگ‌ها از یک اینچ تا شش اینچ متغیر است.

روش نگهداری گیاه حسن یوسف

حسن یوسف آفتاب کامل را دوست ندارد. این گیاه مناسب برای ضلع شمالی خانه یا هر منطقه‌ی دارای نور غیر مستقیم است. کمی آفتاب صبحگاهی قابل تحمل است اما هرگز این گل را در زیر آفتاب مستقیم قرار ندهید.

تکثیر گیاه حسن یوسف از طریق قلمه‌ زدن و کاشت بذر صورت می‌گیرد. قلمه زدن را بایستی در بهار انجام دهید. یک نوک ساقه 3-4 اینچی را که حداقل سه برگ دارد بردارید. یک گره برگ پیدا کنید و حدود یک چهارم اینچ از زیر گره برش دهید. هر برگ را از ساقه در پایین‌ترین گره که اکنون ریشه ها رشد می‌کنند، جدا کنید. می‌توانید قلمه را در شیشه‌ای آب قرار دهید تا ریشه دار شود. پس از ظاهر شدن ریشه‌ها، آن را در خاک باغچه یا گلدان قرار دهید.

نکات نگهداری از گیاه حسن یوسف در خانه

رشد حسن یوسف در داخل خانه کار دشواری نیست تا زمانی که به نکات و تکنیک‌های نگهداری از گیاه حسن یوسف در خانه عمل کنید:

گیاه حسن یوسف

  • نور : بزرگ‌ترین مشکل اکثر باغبانی در نواحی سرپوشیده، کمبود نور است، اما این مشکل برای حسن یوسف وجود ندارد. این گیاه را در یک پنجره شرقی یا شمالی قرار دهید. قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید در بیشتر ساعات روز می‌تواند باعث محو شدن و از بین رفتن رنگ و یا حتی سوختگی برگ‌های حسن یوسف شود. توجه داشته باشید که اگر نور خیلی کم باشد نیز برگ‌های گیاه می‌ریزد و بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.
  • دما: گیاهان حسن یوسف دماهایی در محدوده 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهند(دمای ترجیحی اکثر خانه‌ها.) از قرار دادن حسن یوسف در نزدیکی دریچه گرما یا تهویه مطبوع خودداری کنید.
  • خاک و آب: حسن یوسف خود را در خاک گلدان معمولی بکارید. بین دو آبیاری اجازه دهید، خاک خشک شود. برای آبیاری از آب ولرم استفاده کنید و از پاشیدن مستقیم آب روی برگ‌ها خودداری کنید. حسن یوسف آفت خاصی ندارد. همانطور که گفته شد، حسن یوسف رطوبت را دوست دارد اما در معرض خطر پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری بیش از حد است.
  • کود: حسن یوسف را تنها زمانی کود بدهید که گیاه به‌ طور فعال در حال رشد است. اکثر گیاهان آپارتمانی، از جمله حسن یوسف در زمستان که رشد جدید حداقل است، نیمه خواب هستند. کود انتخابی حسن یوسف باید حاوی نیتروژن بیشتری باشد تا رشد برگ را تشویق کند. از کود مخصوص گیاهان گل‌دار برای حسن یوسف استفاده نکنید.

حسن یوسف قابلیت گل‌دهی دارد. اما اگر اجازه دهید گل روی گیاه بماند، به گیاه سیگنال می‌دهد که وقت آن است که انرژی خود را برای تولید بذر بگذارد و گیاه شما احتمالا بعد از رفتن به مرحله بذردهی می‌میرد.

 نحوه تعویض گلدان حسن یوسف

حسن یوسف نیز مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی پس از بزرگ‌تر شده باید به گلدان بزرگ‌تر منتقل شود. چرا که پر شدن فضای گلدان توسط ریشه‌ها می‌تواند منجر به توقف رشد گیاه شود. بهترین زمان تعویض گلدان حسن یوسف زمانی است که خاک گیاه کمی مرطوب باشد.

 نحوه تعویض گلدان حسن یوسف

برای تعویض گلدان حسن یوسف، ابتدا گلدانی بزرگ‌تر را انتخاب و و کمی خاک تازه به آن اضافه کنید. گیاه را با دقت از گلدان قبلی خارج کنید و خاک‌های اضافه‌ی ریشه را با دقت و بدون آسیب زدن به ریشه بتکانید. ریشه‌های گره خورده و متراکم را با نرمی کمی از هم جدا کنید. حالا حسن یوسف را در گلدان جدید قرار دهید و اطراف آن را با خاک تازه پر کنید. پس از انتقال به حسن یوسف منتقل شده به گلدان جدید، آب زیادی بدهید.

سخن پایانی

نگهداری گل‌ها و گیاهان در خانه علاوه بر تصفیه محیط، تاثیر زیادی در ایجاد تغییرات مثبت در روحیه افراد دارند. به خصوص که گیاهان متنوع و و اجد شرایط رشد آسانی مانند حسن یوسف باشند. با آشنایی و رعایت روش‌های نگهداری گل حسن یوسف در خانه ، می‌توانید به راحتی از زیبایی‌ها و خواص دارویی این گیاه ارزشمند برخوردار شوید. امیدواریم نکات ارائه شده بتواند شما را در پرورش و نگهداری هرچه بهتر حسن یوسف راهنمایی کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *