دسته‌بندی نشده

علت ریزش برگ گل کروتون و راه های درمان آن

علت ریزش برگ گل کروتون

یکی از گل‌های زیبایی که در اکثر خانه‌ها وجود دارد گل کروتون است که با برگ‌هایی سبز با ترکیب رنگی قرمز، زرد و نارنجی دیده می‌شود. همین برگ‌های رنگارنگ باعث شهرت این نوع گل شده است. کروتون از نظر مراقبتی شرایط نگهداری سختی دارد؛ ولی با تمام این سختی یکی از محبوب‌ترین گل های آپارتمانی است که افراد زیادی به آن علاقه دارند. ما در این مقاله به بررسی علت ریزش برگ گل کروتون می‌پردازیم؛ با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

علت ریزش برگ های کروتون چیست؟

گل کروتون یکی از گیاهان زینتی آپارتمانی محسوب می‌شود که در آب هوای گرمسیری رشد می‌کند و در شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های متنوع وجود دارد. همانطور که می‌دانید گل کروتون از دسته های گل آپارتمانی مقاوم است که با توجه به تغییرات محیطی و نگهداری نامناسب اغلب دچار مشکلاتی می‌شود. این گل، گیاهی گرمسیری است که با رطوبت محیطی بالا سازگاری دارد. علت ریختن برگ‌های کروتون عبارت است از:

  • کمبود نور
  • آبیاری بیش از حد
  • شرایط نامناسب نگهداری
  • کود دهی بیش از حد

در ادامه هریک از دلایل ریزش برگ کروتون را شرح می دهیم.

 ریزش برگ گل کروتون

  • کمبود نور

یکی از مهم‌ترین علل ریزش برگ‌ های گل کروتون کمبود نور فضایی است که گیاه در آن قرار دارد. وجود نور کافی برای رشد و نمو هر گیاهی لازم بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است. برگ‌های رنگارنگ گل کروتون نور بیشتری احتیاج دارند. اگر شاهد ریزش برگ‌های گیاه خود هستید ،یکی از این دلایل می‌تواند همین کمبود نور باشد که باید نور کافی را برای گل کروتون مهیا کنید‌.

  • آبیاری بیش از حد گل کروتون

گل کروتون نسبت به کمبود آب از مقاومت بالایی برخوردار است، ولی با این وجود حتما گیاه خود را به موقع آبیاری کنید. دفعات آبیاری این گیاه اهمیت زیادی دارد تا گیاه به خوبی رشد کند و اکسیژن مورد نیازش فراهم شود. آبیاری بیش از حد یک از دلایل  ریزش برگ‌های کروتون به شمار می رود. اگر علت ریزش برگ‌ها آبیاری زیاد است، باید آبیاری را کم و صبر کرده تا خاک گلدان کاملا خشک شود و دوباره گیاه را آبیاری کنید. بهتر است آبی که برای آبیاری این گیاه استفاده می‌کنید چند روزی در جای ساکن باشد تا کلر آن از بین برود.

آبیاری بیش از حد گل کروتون

  • شرایط نگهداری نامناسب

زیستگاه اصلی گل کروتون مناطق گرم، آفتابی و مرطوب است و در خانه هم باید شرایطی مشابه همان شرایط آب و هوایی داشته باشد؛ در غیر این صورت دچار ریزش برگ خواهد شد. پس برای نگهداری کروتون باید شرایط محیطی مناسب و روش صحیح نگهداری آن را بیاموزید.

  • کوددهی بیش از حد  کروتون

درست است که کود دادن باعث رشد بهتر گیاه می‌شود ولی کوددهی بیش از حد می‌توان به گیاهان آسیب وارد کند. گل کروتون به کوددهی زیادی نیاز ندارد و فقط باید در فصل رشد گیاه، ماهانه یکبار به آن کود مناسب داده شود. اگر ریزش برگ‌های گل کروتون شما به علت کوددهی زیاد استف سریعا کوددهی را متوقف کنید و اقدامات لازم را برای گیاه خود انجام دهید. اصولا اگر کوددهی بیش از حد توان گیاه باشد گیاه خشک می‌شود.

توجه نکردن به هر یک از نکات بالا سبب می‌شود که ریزش برگ در گیاه اتفاق بیفتد. پس با رعایت اعتدال در هر کدام از نکات می‌توانید گلی شاداب و منحصر به فرد داشته باشید.

علت ریزش برگ های گل کروتون رشته ای

کروتون رشته‌ای، یکی از نمونه‌های دیگر گل کروتون است که برگ‌های ریز و رشته‌ای این گیاه ظاهر آن را زیبا کرده است. کروتون رشته‌ای یک گیاه تصفیه کننده هوا بوده که با گرفتن دی اکسید کربن و آزاد سازی اکسیژن به تصفیه هوای منزل کمک می‌کنند‌‌. برخی مواقع کروتون رشته‌ای دچار ریزش برگ می‌شود. علت برگ ریزی کروتون رشته‌ای عبارتند از:

  • جا به جایی گل کروتون رشته‌ای

زمانی که این گل را خریداری می‌کنید و آن را به خانه انتقال می‌دهید، ممکن است که برگ‌های آن ریزش داشته باشد. اما جای نگرانی نیست؛ زیرا این گیاه در حال تطبیق دادن خود با محیط است.

  • تغییرات دمایی

این گیاه به تغییرات دما حساس است و باید در مکانی با دمای ثابت نگهداری شود. اگر مشاهده کردید که برگ‌های کروتون رشته‌ای از همه نقاط گیاه ریزش دارد دلیل آن می‌تواند تغییر دما باشد؛ اما اگر دیدید که فقط برگ‌های پایینی گیاه شروع به ریزش کرد، دلیل آن هوای سرد و خشک است. غبار پاشی روزانه و انتقال آن به محل گرم‌تر مناسبت راه‌ها هستند.

  • کمبود نور

یکی از دلایل اصلی علت ریختن برگهای گل کروتون رشته‌ای کمبود نور است. این نمونه کروتون به نور زیادی نیاز ندارد بلکه یک نور معمولی بهترین حالت برای این گیاه است.

  • آبیاری بیش از حد گیاه

آبیاری بیش از اندازه از نیز باعث پوسیدگی ساقه شده و در کنار آن ریزش برگ‌ها آغاز می‌شود. بهتر است در بین فواصل آبیاری، خاک گیاه کاملا خشک شود.

آبیاری بیش از حد گیاه

  • تغذیه گیاه

تغذیه مناسب و کوددهی به موقع گیاه از به وجود آمدن برگ‌های ریز و رشد کم گیاه جلوگیری می‌کند. این گیاه به خاک قلیایی نیاز دارد. در صورت نیاز به خرید کود ارگانیک کلیک نمایید.

علت ریزش برگ کروتون در زمستان

دلایل زیادی برای ریزش برگ‌های گل کروتون در زمستان وجود دارد. در این قسمت به شرح علت ریختن برگ های کروتون در زمستان می‌پردازیم:

  • یکی از دلایل ریزش برگ گل کروتون تغییرات دما است. این گیاه در تابستان دمای ۲۲ تا ۲۵ درجه را می‌تواند تحمل کند ولی در فصل زمستان دمای کمتر از ۱۵ درجه نمی‌تواند زنده بماند. در این دما برگ‌های گیاه شروع به ریزش می‌کند. برای این منظور بهتر است آن را به مکان گرمتری منتقل کنید.
  • گیاه کروتون به آبیاری کم و بیش از حد حساس است. این گیاه در تابستان ۲ الی ۳ بار در هفته و در زمستان هر ۴ روز یکبار نیاز به آبیاری دارد. همچنین در زمستان بهتر است از آب ولرم برای آبیاری استفاده کنید.
  • گل کروتون در زمستان هفته‌ای یکبار به غبار پاشی احتیاج دارد؛ اما در فصل تابستان غبار پاشی روزانه نیاز است.

رعایت نکردن هر یک از نکات گفته شده در فصل زمستان باعث ریزش برگ‌ گل کروتون می‌شود. همچنین بهترین مکان برای نگهداری این گیاه پنجره شرقی و غربی است نور مستقیم باعث سوختن برگ‌های آن می‌شود.

درمان ریزش برگ گل کروتون

درمان ریزش برگ گیاه کروتون

یکی از مشکلات رایج گیاه کروتون ریختن برگ‌های آن است. برای اینکه بتوان ریزش برگ‌های این گیاه را درمان کرد رعایت نکاتی لازم است.‌ نکاتی که برای درمان ریزش برگ گل کروتون انجام داد عبارتند از:

  • خاک مناسب و غنی علاوه بر این که باعث رشد گیاه می‌شود از تجمع آب اضافی در خاک جلوگیری می‌کند. وجود آب اضافی در خاک باعث ریختن برگ‌های گیاه می‌شود.
  • استفاده از گلدان مناسب که دارای منافذ زهکشی است کمک می‌کند تا آب اضافی به آسانی تخلیه شود.
  • نور مناسب یکی دیگر از راه‌های درمان ریزش برگ‌های گل کروتون است. این گیاه در روز به ۸ ساعت نور غیر مستقیم نیاز دارد و در غیر این صورت، ریختن برگ گیاه اتفاق می‌افتد و از زیبایی گیاه کاسته می‌شود.
  • درجه حرارت مناسب گیاه کروتون بین ۱۶ الی ۳۰ درجه سانتی گراد بوده که این دما در خانه به راحتی ممکن است. بیشترین علت ریزش برگ کروتون نوسانات دمایی ناشی از سیستم گرمایشی و سرمایشی، تهویه هوا و منافذ خانه صورت می‌گیرد.
  • هرس کردن به موقع گل کروتون و حذف قسمت‌های خشک و بیمار گیاه سبب می‌‌شود هوا به راحتی جریان داشته باشد.
  • رطوبتی که برای این گیاه باید در نظر گرفت، رطوبتی بین ۴۰ الی ۸۰ درصد است تا ریزش برگ‌ها اتفاق نیفتد.
  • از آب ولرم برای جلوگیری از ایجاد شوک و تنش برای گیاه کروتون استفاده شود. زیرا همین شوک باعث ریزش برگ‌های این گیاه می‌شود.‌

کلام پایانی

گل کروتون یکی از گیاهان مناطق گرمسیری است و برگ‌هایی به رنگ قرمز، زرد و نارنجی دارد که باعث جذابیت بیشتر این گیاه شده است. نگهداری از این گل کمی سخت است، چون به رطوبت، دما، آب و نور کافی نیاز دارد. کمبود یکی از این گزینه‌ها باعث ریختن برگ‌های گل کروتون می‌شود‌. تغییراتی مکانی این گیاه نیز در ریزش برگ‌های آن نقش دارد پس سعی کنید تا حد امکان این گیاه را جا به جا نکنید. برگ‌های پهن این گیاه بسیار حساس بوده و در صورت برآورده نشدن نیازهایش دچار آسیب می‌شود‌.

در این مقاله تمامی علل ریزش برگ‌های گل کروتون را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین راه‌های نگهداری و شرایط مساعد آن را بیان کردیم‌. امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *