دسته‌بندی نشده

علت سفید شدن برگ شمعدانی چیست؟

یکی از گل‌هایی که از قدیم الایام در خانه اکثر ایرانی‌ها وجود داشت و توجه خاصی به آن می‌شد گل شمعدانی بود. این گل زیبا در برخی مواقع دچار مشکلات و آفاتی می‌شود که یکی از این بیماری‌ها لکه‌های سفیدی است که بر روی برگ آن ظاهر می‌شود. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این مقاله می‌خواهیم علت سفید شدن برگهای شعمدانی و اقداماتی که برای جلوگیری از بروز این مشکل می‌توان انجام داد را توضیح دهیم؛ پس با ما همراه شوید.

دلایل سفید شدن برگ شمعدانی

ظاهر شدن لکه‌های سفید بر روی برگ گیاهان یکی از بیماری‌‌های شایع در گیاهان زینتی است که میتواند ناشی از آفت کپک پودری باشد. این بیماری به آسانی می‌تواند تمامی گیاهان (ساقه، گل‌ها و برگ) را درگیر کند. سفید شدن برگ شمعدانی علاوه بر کم کردن زیبایی آن باعث بی رنگ شدن برگ شمعدانی (تغییر رنگ)، پژمرده شدن، از بین رفتن برگ‌ها و انحراف این گیاه می‌شود.

کپک پودری برای زنده ماندن نیاز به بافت زنده گیاه دارد و به همین منظور برای جلوگیری از کشتن میزبان، تکامل می‌یابد. میزان آسیب سفید شدن برگ‌های شمعدانی به نوع گیاه، سن گیاه و شرایط محیطی گیاه بستگی دارد. گیاهان آپارتمانی گلدار مانند شمعدانی از این بیماری آسیب زیادی می‌بیند که به کمک قارچ کش‌های شیمیایی قابل درمان است؛ زیرا فقط روی سطح گیاهان را آلوده می‌کند.

یکی از دلایل سفید شدن برگ شعمدانی رطوبت گیاه است که باید بین ۶۰ الی ۸۰ درجه فارنهایت باشد. پس رطوبت گلدان را کنترل کنید.

علت سفید شدن برگ های گل شمعدانی عبارتند از:

  • کمبود مواد غذایی مورد نیاز شمعدانی

همانطور که می‌دانید گیاهان برای اینکه سالم و شاداب باشند نیاز به مواد غذایی دارند. یکی از دلایل سفید شدن برگ شمعدانی، کمبود مواد مغذی است که باعث سفید شدن برگ‌های شعمدانی می‌شود. کمبود آهن در شعمدانی یکی از علت‌های سفید شدن برگ‌های این گیاه است. برای این که گیاه دچار کمبود مواد مغذی نشود باید در فواصل زمانی منظم کوددهی انجام شود. برای گیاه شعمدانی باید از کودهایی که حاوی آهن هستند استفاده کرد. به طور کلی گیاه شعمدانی برای گلدهی و رشد نیاز به کود آهن و کود گلدهی دارد و استفاده از کودهای نامناسب باعث صدمه زدن به گیاه و عدم گلدهی آن می‌شود.

کمبود مواد غذایی و زرد شدن شمعدانی

  • کمبود نور

شمعدانی جزو گیاهانی است که به نور نسبتا زیادی احتیاج دارد و جزو گل آپارتمانی مقاوم به نور محسوب می‌شود. این گیاه در داخل خانه دوامی ندارد و سریع دچار آفت و عدم گلدهی می‌شود. همچنین به سبب نور کم دارای ساقه‌ای بلند شده و برگ‌های آن به زردی یا سفیدی می‌زند. اصولا گیاهان تیره رنگ به علت کمبود کروفیل سفید می‌شوند. برای رفع این مشکل باید برای شعمدانی مکانی را انتخاب کنید که نور کافی داشته باشد. منظور از نور کافی جایی است که صبح ها آفتابی باشد و نیم دیگر روز در سایه باشد؛ زیرا آفتاب مستقیم عامل زردی و سوختن برگ‌ها می‌شود.

  • وجود قارچ

اگر گرد سفید رنگی بر روی گیاه شعمدانی مشاهده کردید باید سریعا به رفع آن اقدام کنید؛ زیرا در مدت کوتاهی باعث بی حال شدن گیاه و خشک شدن آن می‌شود. این عارضه نوعی قارچ است که برای رفع آن ابتدا باید با صابون محلول پاش مخصوص گیاه و برگ‌های آن را تمیز کرد. بعد از حذف گرد سفید رنگ روی شمعدانی، از قارچ کش برای از بین بردن باقیمانده کپک اقدام کنید. استفاده از قارچ کش‌ها در این مرحله از بازگشت آلودگی‌های مجدد به گیاه جلوگیری می‌کند. برای خرید سم قارچ کش کلیک نمایید.

  

لازم است این نکته را یادآوری کنیم که کپک پودری در محیط‌هایی رشد می‌کند که رطوبت زیادی وجود داشته باشد. پس هر چند وقت یکبار برگ‌ها و ساقه‌های مرده گیاه را هرس کنید که جریان هوا در اطراف گیاه به وجود بیاید. وجود برگ‌های این چنینی محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها هستند.

  • آفت‌ها

گل شعمدانی هم مثل بقیه گیاهان مستعد گرفتن آفات مختلف است. برای این که از سلامت گیاه خود مطمئن شوید بهتر است هر ماه گیاه را بررسی کنید. اصولا این آفت‌ها به پشت برگ‌ها یا روی ساقه‌های گیاه می‌چسبند و شیره گیاه را می‌خورند. اگر به موقع تشخیص داده نشود باعث بد رنگ شدن گیاه و در نهایت خشک شدن گیاه می‌شود. برای از بین بردن آفت‌ها باید از سموم مخصوص استفاده کرد. برای آگاهی از نوع سموم می‌توانید با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

علت زرد شدن برگ گل شمعدانی

یکی از مشکلاتی که برای گل شمعدانی به وجود می‌آید زرد شدن برگ های آن است. بعضی مواقع علت زردی برگ‌های این گیاه به دلیل پیر شدن برگ‌های آن بوده که این امری طبیعی است. اما اگر برگ‌های جوان شمعدانی زرد شود نشان دهنده کمبود مواد غذایی در خاک یا کمبود مواد شیمیایی است. دلایل زرد شدن برگ گل شعمدانی به شرح زیر است:

  • جابه‌جایی و تغییرات آب و هوایی
  • آبیاری (آبیاری بیش از حد یا میزان کم آبیاری)
  • استفاده از کودهای غلیظ
  • خاک ضعیف شمعدانی
  • آفت‌ها و بیماری گیاه

زرد شدن برگ شمعدانی

همچنین عمده زرد شدن برگ های شعمدانی به خاطر نور شدید آفتاب است که بیشتر در روزهای گرم تابستان اتفاق می‌افتد. درست است که این گل به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد؛ اما نور خورشید مداوم باعث زرد شدن برگ های گیاه می‌شود. بهتر است در زمان خرید گیاه آپارتمانی شرایط نگهداری آن را هم بپرسید تا دچار مشکل نشوید.

راه های جلوگیری از سفید شدن برگ شمعدانی

با توجه به توضیحاتی که در مورد سفید شدن برگ شعمدانی بیان کردیم لازم است چند نکته را برای پیشگیری از سفید شدن برگ شمعدانی بیان کنیم. اقداماتی که در این مورد باید انجام شود به شرح زیر است:

  • آبیاری گیاهان در اوایل روز انجام شود تا برگ‌های سریع خشک شوند.‌
  • اگر متوجه آفت در برگ‌ها و ساقه گیاه شدید، سریعا اقدامات لازم برای حذف آن را انجام دهید.‌
  • هر گونه برگ و ساقه مرده گیاه را حتما هرس کنید.
  • همیشه مطمئن شوید گیاه عاری از بافت مرده باشد و هوا کاملا در زیر شاخه‌ها جریان دارد.
  • خاک گیاه را به طور مرتب چک کنید و اگر نیاز به کود داشت به آن رسیدگی کنید.

رعایت کردن تمامی نکاتی که در بالا به آن اشاره شد، سبب می‌شود که گیاه شعمدانی سالمی داشته باشید. سفید شدن برگ‌ شعمدانی ناشی از عدم رسیدگی به آن است.

علت کوچک شدن برگهای شمعدانی

اگر برای شما هم سوال پیش آمده است که چرا وقتی گیاه جدیدی را خریداری می‌کنید برگ‌های کوچک و متفاوتی از برگ‌های قدیمی دارد. باید بگوییم که این موضوع دلایل مختلفی دارد که عبارتند از:

کوچک شدن شمعدانی

  • نبودن نور گیاه

مطمئنا اگر گیاه شما دارای نور مناسبی باشد حتما برگ‌های زیبایی خواهد داشت. لازم است این نکته را یادآور شویم که منظور از نور ایده‌آل زیاد بودن نور گیاه نیست؛ بلکه با توجه به نوع گیاه نور مناسب آن را فراهم کنید.

  • غنی بودن خاک گیاه

اگر گیاهی را در یک خاک عاری از مواد مغذی بگذارید، مطمئنا گیاه تمرکز خود را بر روی برگ‌های قدیمی می‌گذارد و برگ‌های جدیدی که به وجود می‌آید کوچک خواهد بود. کود دهی منظم و غنی نگه داشتن خاک سبب می‌شود برگ‌های گیاه شاداب و پهن شود. همچنین می‌توانید برای خرید کود ارگانیک کلیک نمایید.

  • رطوبت گیاه

زمانی که رطوبت گیاه تأمین شود گیاه می‌تواند به راحتی تمرکز خود را بر روی برگ‌های گیاه قرار دهد. اگر رطوبت به صورت نامنظم باشد برگ‌های جدید گیاه کوچک خواهد شد.

  • تهویه گیاه

اکسیژن برای گیاهان بسیار لازم و ضروری است با مهیا کردن این شرایط و تهویه مناسب برگ‌های گیاه حالت نرمالی داشته و گیاه ظاهر بهتری خواهد داشت.

با رعایت کردن این چهار نکته می‌توان گیاهی با برگ‌های شاداب و سالم داشت. باید بدانید که نگهداری از گیاهان نیاز به علم دارد پس سعی کنید در مورد گیاهی که نگهداری می‌کنید اطلاعات لازم را کسب کنید.

کلام پایانی

گیاه شعمدانی علاوه بر زیبایی که دارد باید در زمینه مراقبت از آن نیز کارهای را انجام دهید تا از آفت‌ها و بیماری‌ها در امان باشد. یکی از این بیماری‌ها سفید شدن برگ‌های شعمدانی است که در نتیجه عواملی همچون نور کم، کمبود مواد مغذی، قارچ‌ها و غیره است. با هرس به موقع، آبیاری منظم، کودهای مناسب و نور مناسب می‌توان از سفید شدن برگ‌های شعمدانی پیشگیری کرد. در این مقاله دلایل سفید شدن برگ شمعدانی و راه‌های پیشگیری از آن را بیان کردیم، امیدواریم نهایت استفاده را کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *