دسته‌بندی نشده

علت زرد شدن و افتادگی برگ های کاج مطبق چیست؟

علت زرد شدن کاج مطبق

یکی از رایج‌ترین مشکلات در نگهداری گیاهان مختلف زرد شدن برگ‌های آن‌ها است. زرد شدن کاج مطبق نیز مانند هر گیاه دیگری ممکن است روی دهد. اگر این برگ‌های زرد شده درمان نشوند به تدریج تیره‌تر و قهوه‌ای شده و به مرور زمان به طور کامل خشک می‌شوند. بهترین راه برای جلوگیری از خشک شدن برگ کاج مطبق، یافتن علت زرد شدن برگ‌ها و پیدا کردن راه درمان برای آن است.

دلایل مختلفی می‌توانند سبب این اتفاق شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کمبود رطوبت و مواد غذایی، نور شدید آفتاب،‌ آبیاری بیش از حد، فقر خاک و بیماری‌ها اشاره کرد. کاج مطبق گیاهی بسیار حساس می‌باشد بنابراین اگر قصد خرید کاج مطبق را دارید پیشنهاد ما به شما این است که قبل از انجام خرید مقاله زیر را مطالعه کنید و اطلاعات خود را در ارتباط با این گیاه تکمیل کنید. در ادامه تمامی مواردی که باید در نگهداری گیاه مطبق، علت‌های زرد شدن برگ‌ها و درمان آن بدانید را بازگو می‌کنیم.

مهم‌ترین نکته قبل از خرید گیاه آپارتمانی کسب اطلاعات کافی در ارتباط با شرایط نگهداری، علت‌های زرد شدن و پژمرده شدن برگ‌های گیاه و راه‌های درمان این عوارض است. زرد شدن کاج مطبق نیز مانند سایر گیاهان تحت تاثیر عوامل مختلف محیطی و شیوه نگهداری نادرست آن‌ها می‌باشد.

برگ‌های پایینی به دلیل کمبود مواد غذایی یا شرایط نامناسب محیط مانند نور کم یا دمای بالا زرد می‌شوند و علت زرد شدن کاج مطبق از پایین نیز به همین خاطر است. با تنظیم رطوبت و دما می‌توانید از ریزش برگ‌ها و زرد شدن کاج مطبق جلوگیری کنید.

علت خشکی نوک برگ کاج مطبق

گرما، رطوبت کم، نور زیاد، خشکی محیط و آبیاری کم و نامناسب مهم‌ترین دلایل بروز خشکی در نوک برگ کاج مطبق است. اسپری کردن آب بر روی برگ‌ها راه مناسبی برای پیشگیری از این مشکل و تنظیم رطوبت مورد نیاز گیاه است.

علت افتادگی برگ های کاج مطبق آپارتمانی

به طور کلی سه عامل مهم در آویزان شدن و افتادگی برگ‌های آن دخالت دارند. کم آبی اولین و مهم‌ترین علت بی‌حال شدن کاج مطبق است که می‌تواند تحت تاثیر پوسیدگی ریشه یا آبیاری کم رخ دهد، اما شما می‌توانید با استفاده از سم‌های قارچ‌ کش، پوسیدگی ریشه گیاه خود را درمان کنید.

علت پژمرده شدن کاج مطبق

علاوه‌‌ بر این علت شل شدن برگ های کاج مطبق می‌تواند کمبود مواد غذایی نیز باشد که با استفاده از کود می‌توان این مشکل را بر طرف کرد. دلیل سومی که سبب زرد شدن و بی‌حالی برگ‌های آن می‌شود، گرمای زیاد یا تهویه نامناسب است.

درمان زرد شدن کاج مطبق

یافتن علت مشکل و رفع آن، آسان‌ترین و قطعی‌ترین روش درمان شل شدن برگ کاج مطبق و پیشگیری از زرد شدن تمامی برگ‌های این کاج است. در ادامه به بررسی شرایط مورد نیاز برای نگهداری اصولی می‌پردازیم تا بتوانید علت مشکلات به وجود آمده را شناسایی کرده و آن را رفع کنید.

درمان زرد شدن کاج مطبق

  • افزایش رطوبت

به طور حتم اولین عاملی که در کمرنگ شدن برگ کاج مطبق مورد بررسی قرار می‌گیرد رطوبت است. کاج مطبق به تغییر رطوبت حساس بوده و برگ‌های آن در محیطی با آب‌ و هوای خشک شروع به زرد شدن می‌کند. برای حل این مشکل کافی است رطوبت هوا را افزایش داده و آب‌های بدون املاح را به صورت مرتب بر روی برگ‌های آن اسپری کنید. همچنین استفاده از ظروف پر آب در کنار این گیاه می‌تواند رطوبت محیط را افزایش دهد و مانع از زرد شدن برگ‌های آن شود.

  • کاهش نور

این گیاه در نور ملایم شروع به رشد می‌کند و تابش نور شدید می‌تواند سبب زرد شدن آن شود. آفتاب سوختگی باعث زرد شدن برگ‌های بالایی کاج مطبق شده و آسیبی جدی را به این گیاه وارد می‌کند.

  • کمبود مواد غذایی خاک

یک دلیل زرد شدن کاج مطبق عدم تامین مواد غذایی مورد نیاز گیاه است که باعث رنگ پریدگی برگ‌های جوان و در حال رشد می‌شود. بهترین راه‌حل برای حل این مشکل و جلوگیری از زرد شدن کاج مطبق، استفاده از کودهای مخصوص است.

  • دمای مناسب

دمای محیط ارتباط مستقیم با تغییر رنگ و شل شدن برگ‌های کاج مطبق دارد، به طوری که دمای بیشتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد و کمتر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌تواند به این گیاه آسیب رسانده و باعث زرد شدن برگ‌های آن شود.

  • جریان هوا

جریان هوای تازه بهترین و مناسب‌ترین راه برای پیشگیری از زرد شدن کاج مطبق است به شرطی که در معرض باد کولر، کنار بخاری یا شوفاژ قرار نگیرد.

  • آبیاری کاج مطبق

مانند اکثر گیاهان دیگر آبیاری کاج مطبق با خنک شدن هوا در زمستان کاهش می‌یابد. علاوه بر این نوع آب مصرفی شما نیز در تعیین سلامت گیاه موثر خواهد بود، بنابراین استفاده از آب‌هایی با املاح زیاد می‌تواند برای گیاه مفید باشد. نکته قابل توجه در آبیاری کاج مطبق زمان صحیح آن است، پس هنگامی که سطح خاک به اندازه ۳ سانتی‌متر خشک شد، آبیاری را آغاز کنید.

  • تغییر ناگهانی محیط

شاید شما نیز اصلاح قهر کردن گیاه را شنیده باشید. قهر کردن گیاه به معنای از بین رفتن گیاه به دلایلی نظیر جا‌به‌جایی آن به محیطی جدید است. برای حفاظت از گیاه و جلوگیری از شوکه شدن آن بهترین راه این است که تعویض گلدان، تغییر محل نگهداری و تغییر نور محیط و… را به تدریج انجام دهید.

کلام پایانی

کاج مطبق گیاهی حساس به تغییرات مختلف محیط و نیازمند مراقبت بسیار است، به همین دلیل مناسب افرادی است که زمان کافی برای رسیدگی به گیاهان را دارند. مجموعه تولیدی صالح گل با ارائه انواع گل‌های آپارتمانی، زینتی و خاص شرایطی را فراهم نموده است تا به راحتی گیاهان مورد نظر خود را انتخاب و سفارش دهید. علاوه بر این آموزش در خصوص گیاهی که خریداری می‌کنید یکی دیگر از مزیت‌های ویژه این مجموعه بوده که سبب حفظ گیاه شما و افزایش طول عمر آن می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *