دسته‌بندی نشده

علت زرد شدن برگ گیاهان و راه های جلوگیری از آن

زرد شدن برگ گیاهان

اگر شما نیز همانند بسیاری از افراد علاقه‌مند به گل و گیاه آپارتمانی هستید باید با زرد شدن برگ گیاهان و علل زردی آن آشنایی کامل داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید استفاده از انواع گل و گیاه در فضای داخلی منزل یا فضاهایی همچون بالکن و یا حاشیه حیاط می‌تواند فضای بسیار دلنشینی را رقم بزند. به‌خصوص در سال‌های اخیر می‌توان این موضوع را دید که استفاده از انواع گل و گیاه در منازل آپارتمانی و ویلایی گسترش چشمگیری پیدا کرده است.

بر اساس همین موارد می‌توان گفت در سال‌های اخیر توجه افراد به نحوه نگهداری از انواع مختلف گیاهان بسیار بیشتر شده است و به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری و یا کاهش زرد شدن برگ گیاهان هستند. در این مقاله سعی می‌شود تا به علل زردی برگ گیاهان و همچنین راهکارهای مناسب برای [جلوگیری از زرد شدن آن‌ها اشاره شود.

دلیل زرد شدن برگ گیاهان

هرگاه که صحبت از گل و گیاه به میان باشد قطعا بسیاری از افراد به آفت‌ها و همچنین مشکلات موجود در نگهداری گیاهان اشاره می‌کنند. یکی از مواردی که همواره برای افراد مورد سؤال بوده است دلیل زرد شدن برگ گیاهان است. همان‌طور که اشاره شد در سال‌های اخیر استفاده از گیاهان زینتی برای زیبایی در منازل گسترش بسیاری داشته و به همین علت درخواست‌ها برای اطلاع از نحوه نگهداری آن‌ها نیز بیشتر و بیشتر شده است.

زرد شدن برگ گیاهان

به‌طور کلی زرد شدن برگ گیاهان دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. از طرفی باید به این موضوع نیز توجه کنید که بسیاری از گیاهان باتوجه به ماهیت خود نیازمند شرایط نگهداری ویژه و البته متفاوت با گیاهان دیگر هستند.

برای مثال بسیاری از گیاهان برای رشد و نمود نیاز به تابش مستقیم نور خورشید دارند. در مقابل اما نور خورشید می‌تواند برای برخی دیگر از گونه‌های گیاهی بسیار مضر و آسیب‌زننده باشد. همچنین میزان آب دریافتی نیز بر رشد گیاهان و همچنین بروز بیماری در آن‌ها تأثیر زیادی خواهد داشت و در این مورد نیز باید دقت کافی را لحاظ کرد.

به‌طورکلی دلایل اصلی و مهم زرد شدن برگ گیاهان را می‌توان به موارد زیر بیان کرد:

  • آبیاری غیراصولی و بیشتر یا کمتر از نیاز گیاه

آبیاری غیراصولی می‌تواند علت لکه‌ های زرد روی برگ گیاهان باشد. کم ‌آبی گیاه باعث می‌شود که اندامک‌های گیاه آب خود را از دست ‌داده و لکه‌های زرد بر سطح آن ظاهر گردند.

  •  کمبود ویتامین‌ها، املاح و مواد مغذی موردنیاز گیاه

یکی دیگر از دلایل اصلی ضعف گیاهان و به‌خصوص زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی، کمبود ویتامین‌ها و سایر موارد موردنیاز گیاه است. در نظر داشته باشید اگر مشاهده کردید که ‌برگ قسمت‌های فوقانی گیاه در حال زرد شدن بوده و یا روند زرد شدن برگ گیاهان بسیار سریع و غیرعادی است، این موضوع می‌تواند به دلیل نداشتن املاح و ویتامین‌های موردنیاز گیاه باشد.

  • کمبود یا تابش زیاد نور خورشید

یکی دیگر از دلایل اصلی که می‌تواند از علت زرد شدن نوک برگ گیاه باشد، تابش نامناسب نور خورشید است. منظور از تابش نامناسب، تابش کم و یا بیش از حد نیاز گیاه است که می‌تواند رشد آن را تحت‌ تأثیر قرار داده و منجر به زرد شدن برگ گیاه شود. همچنین در صورتی‌ که مشاهده کردید ساقه‌های گیاه نیز دچار زردی شده‌اند باید بدانید گیاه به نور کافی دسترسی ندارد.

نور مستقیم خورشید نیز می‌تواند منجر به از بین‌ رفتن کلروفیل و سبزینه‌های موجود در گیاه شود. همین عامل باعث می‌شود که گیاه سبزی و شادابی خود را به همراه نداشته باشد و در نهایت باعث زرد شدن برگ آن‌ها شود.

سه مورد بالا از دلایل اصلی بروز اختلالات رشد و زردی در انواع گیاهان است. همچنین برای آشنایی بیشتر و بررسی بهتر، می‌توان گفت دلایل زیر از علل زرد شدن برگ گیاهان هستند:

  • هوای گرم خشک یا وجود رطوبت
  • ایجاد بیماری و گسترش عفونت‌های ویروسی
  • برخورد مستقیم باد کولر با گیاهان
  • استفاده بسیار زیاد از انواع آفت‌ کش‌ها و حشره‌کش‌ها
  • افزایش سن گیاه و نزدیک‌ شدن به پایان عمر مفید آن
  • جابه‌جایی گیاهان و ضربه به بدنه و یا ریشه آن‌ها
  • عوض ‌کردن خاک گلدان و جایگزینی با خاک‌های نامناسب و فاقد استانداردهای لازم
  • میزان اسیدی بودن خاک
  • سرد یا گرم بودن بیش از حد محل نگهداری
  • استفاده از مواد و سم‌های تقویتی نامناسب به‌منظور کمک به رشد گیاه
  • هرس ‌کردن نامناسب و آسیب به ساقه گیاه
  • انتخاب گیاهان نامناسب بر اساس آب ‌و هوای منطقه و منزل

 جلوگیری از زرد شدن برگ گیاهان

راه های جلوگیری از زرد شدن برگ گیاهان

طبیعتا شما نیز این مورد را قبول دارید که پیشگیری بهتر از درمان است. از همین جهت جلوگیری از زرد شدن برگ گیاهان می‌تواند انتخاب بهتری نسبت به درمان زردی گیاهان باشد. برای جلوگیری از بروز زردی در برگ گیاهان راه‌های مختلفی وجود دارد. به‌طور کلی راه‌های جلوگیری از زرد شدن گیاه را می‌توان به‌صورت زیر بیان نمود:

  • هوای گرم درون منزل می‌تواند از دلایل اصلی باشد بنابراین هیچ‌گاه گل‌های خود را در کنار بخاری قرار ندهید. همچنین هوای سرد می‌تواند باعث زردی گیاه شود.
  • سعی کنید حتما سوراخ گلدان را چک کرده تا از بروز پوسیدگی در ریشه گیاه جلوگیری کنید.
  • عوض ‌کردن خاک گلدان نیز یکی از موارد مهم در تقویت گیاهان است و می‌تواند مواد غذایی موردنیاز گیاه را تأمین کند.
  • برخی از گل‌ها همانند پتوس در گلخانه‌ها و فضاهای گرم رشد و تکثیر بسیار مناسبی دارند؛ اما این مورد برای تمامی گیاهان و گل‌ها صادق نبوده و نباید تمام گیاهان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد. این کار منجر به زرد شدن برگ آن می‌شود.
  • توجه کنید که تقویت و کوددهی به گیاه تقریبا ماهی یکبار کافی است و کوددهی بیش از حد به گیاه باعث سوختگی و ازبین‌ رفتن برگ گیاه می‌شود.
  • سعی کنید بر اساس رشد گیاه حتما گلدان را نیز عوض کنید. یکی از علل زرد شدن برگ گیاهان، کوچک بودن گلدان است که منجر به تنگ شدن و عدم فضای کافی برای ریشه گیاه می‌شود. همین عامل در نهایت زرد شدن برگ گیاه را به همراه دارد.
  • وجود قارچ در گیاه نیز می‌تواند به‌مرور منجر به زرد شدن گیاه شود. اگر در قسمت روی و یا زیر برگ گیاه پودر سفید رنگ مشاهده شد می‌تواند از دلایل وجود قارچ در گیاه باشد. در این مواقع لازم است برگ‌های آسیب‌ دیده جدا شوند و از قارچ ‌کش‌های معتبر استفاده کنید.
  • علاوه بر زرد شدن، قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها می‌تواند ناشی از خاک خشک، وجود آفت، قارچ، فاسددشدن ریشه و یا هوای گرم باشد. سعی کنید با عوض‌ کردن خاک گلدان از بروز این مشکل در گیاه جلوگیری نمایید.

درمان زرد شدن برگ گیاهان

همان‌طور که در بخش‌های ابتدایی مقاله گفته شد خرید گیاه آپارتمانی گلدار در سال‌های اخیر رواج بسیاری پیدا کرده است. این گیاهان در صورت نگهداری اصولی و دقیق می‌توانند جلوه بسیار خوبی به منزل شما بدهند.

درمان زرد شدن برگ گیاهان

نگهداری از گیاه ‌کار چندان سختی نیست، به این شرط که مواردی که تاکنون گفته شده را به طور کامل رعایت کنید. با این حال در صورت بروز زردی در گیاهان، باید اقدامات لازم برای درمان زرد شدن برگ گیاهان را انجام دهید. از جمله راهکارهای موجود برای درمان این مشکل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در صورت بروز زردی در گیاه حتما ته گلدان را چک کنید که سوراخ باشد و زهکشی آب به‌خوبی انجام شود. سعی کنید به ‌جای آبیاری سبک و مکرر گیاه را عمیق و با تکرار کم آبیاری نمایید.
  • در روزهای سرد زمستان سعی کنید گیاهان را در مکان‌هایی که تابش نور خورشید وجود دارد قرار دهید. این کار زرد شدن برگ گیاهان را اگر ناشی از نرسیدن نور کافی باشد تا حد زیادی درمان می‌کند.
  • چنانچه زرد شدن در ساقه‌های گیاه نیز دیده می‌شود می‌تواند به علت تابش مستقیم نور خورشید باشد. گیاه را به‌خصوص در فصل‌های گرم سال در مکان‌هایی که تابش مستقیم نور خورشید وجود دارد قرار ندهید.
  • همواره سعی کنید از بهترین خاک‌های موجود برای گلدان استفاده کرده و خاک گلدان‌ها را پس از مدتی تعویض کنید تا املاح و ویتامین‌های لازم به گیاه برسد.
  • کوددهی بیش از حد را متوقف کنید؛ زیرا زرد شدن گیاه را تشدید می‌کند.
  • به طور منظم گیاه را بررسی کنید و اگر نشانه‌هایی از آفت و یا قارچ مشاهده کردید حتما از قارچ‌ کش‌ها و آفت‌کش‌های معتبر برای درمان مشکل استفاده نمایید.

کلام آخر

باتوجه‌ به مطالبی که بیان شد می‌توان به این نتیجه دست ‌یافت که زرد شدن برگ گیاهان به دلایل مختلفی همچون نامناسب ‌بودن محیط نگهداری، آب ‌و هوای نامناسب، خاک نامطلوب، رطوبت کم و آبیاری غیراصولی رخ می‌دهد. برای درمان چنین شرایطی لازم است نکات بسیار مهمی را رعایت کرده و در آبیاری اصولی گیاهان خود دقت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *