دسته‌بندی نشده

گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی؟

گلدان سفالی یا پلاستیکی

گلدان سفالی یا پلاستیکی؟ کدام نوع گلدان برای نگهداری از گیاه آپارتمانی گلدار بهتر است؟ در حال حاضر می‌توان نمونه‌های مختلفی از گلدان‌های پلاستیکی و سفالی را در بازار دید که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. آشنایی با این ویژگی‌ها می‌تواند به شما در خریدی بهتر کمک‌های شایانی کند. ما در این نوشتار قصد داریم تا به بررسی گلدان‌های سفالی و  پلاستیکی پرداخته و در این زمینه اطلاعات لازم را به شما انتقال دهیم. توصیه داریم تا انتها ما را همراهی نمایید.

گلدان پلاستیکی؛ رایج تریم نوع گلدان

این روزها به طور گسترده‌ای از گلدان پلاستیکی استفاده می‌شود و می‌توان آن را رایج‌ترین گلدان میان عموم مردم دانست. این گلدان‌ها را می‌توان در طرح‌ها و اندازه‌های متفاوتی باتوجه ‌به سلیقه و نیاز خود خریداری کرده و مورد استفاده قرار داد. در راستای گلدان سفالی یا پلاستیکی لازم است بگوییم که برخی گلدان‌های پلاستیکی شباهت بسیاری به گلدان‌های سفالی و سرامیکی دارند. خرید این گلدان‌ها مزیت‌های بی‌شماری برای شما به همراه دارد که اگر بخواهیم اشاره‌ای اجمالی به آن‌ها داشته باشیم می‌توان استفاده مکرر از آن‌ها و راحتی در حمل‌ونقل را نام برد.

مزایای گلدان پلاستیکی

همانگونه که در بخش قبل نیز بیان شد خرید گلدان‌های پلاستیکی مزیت‌های قابل‌ توجهی برای شما به همراه دارد. آشنایی با این مزایا به شما کمک می‌کند تا میان گلدان سفالی یا گلدان پلاستیکی بهترین آن‌ها را خریداری کنید. از مهم‌ترین مزایای گلدان پلاستیکی موارد زیر را می‌توان تشریح کرد که هرکدام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

  • گلدان‌های پلاستیکی وزن پایینی دارند و استفاده از آن‌ها سخت نیست.
  • با توجه ساختار و استحکامی که دارند به‌ندرت در برابر ضربات دچار شکستگی خواهند شد.
  • در طراحی‌ها و رنگ‌های مختلفی قابل خریداری است و می‌توانند نیازمندی‌های شما را به بهترین شکل ممکن برآورده سازند.
  • استفاده از این گلدان‌ها برای کاشت بوته شرایطی بسیار عالی را پیشروی شما قرار می‌دهد؛ چراکه نیاز به آبیاری زیادی ندارند.
  • برای تمیز کردن آن‌ها نیازی به تراشیدن ندارید؛ زیرا این گلدان‌ها به‌راحتی تمیز می‌شوند.
  • گلدان‌های پلاستیکی به‌هیچ‌عنوان دچار یخ‌زدگی نشده و فاسد نمی‌شوند.

معایب گلدان پلاستیکی

حال که با مزایای تهیه گلدان‌های پلاستیکی در این نوشتار آشنا شدید، قصد داریم تا به بررسی معایب گلدان پلاستیکی بپردازیم. ساختار گلدان‌های پلاستیکی به‌گونه‌ای طراحی شده است که دیواره‌های آن‌ها کاملا صاف و یکدست است. نکته‌ای مهم این است که چنین شرایطی می‌تواند زمینه‌های «ریشه پیچ ‌شدن گیاهان» را فراهم ساخته و به این طریق شرایط بدی برای شما ایجاد کند. ممکن است بپرسید ریشه پیچ شدن گیاه چه مضراتی دارد؟

معایب گلدان پلاستیکی

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم گیاهانی که با چنین مشکلی مواجه می‌شوند زمانی که به گلدان جدیدی انتقال داده می‌شوند، توانایی لازم برای انتقال ریشه به گلدان جدید را ندارند. همچنین لازم است در راستای معایب گلدان پلاستیکی این نکته را نیز بدانید که ساختار گلدان‌های پلاستیکی به‌مرور زمان تضعیف شده و ممکن است دچار شکستگی شوند.

انواع گلدان سفالی

به‌طورکلی می‌توان دو نوع گلدان سفالی را در بازار دید که شما می‌توانید باتوجه به نیازمندی‌های خود آن‌ها را خریداری کنید. هرکدام از این گلدان‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. از انواع گلدان سفالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلدان‌های سفالی بدون لعاب
  • گلدان‌های سفالی لعاب‌ دار

گلدان سفالی لعاب‌ دار

گلدان‌هایی که با عنوان گلدان سفالیه لعاب‌ دار به فروش می‌رسند، همچون گلدان‌های سفالی بدون لعاب با استفاده کوره تولید می‌شوند. برای ساخت این گلدان‌ها نیز از خاک رس استفاده می‌شود. تفاوتی که میان این گلدان‌ها با گلدان‌های لعاب‌ دار وجود دارد در رنگ‌ها و طراحی‌هایی است که برای گلدان‌های لعاب‌ دار استفاده می‌شود. این رنگ‌ها و طراحی‌ها می‌توانند به گلدان موردنظر لعاب ببخشند.

گلدان سفالی لعاب‌ دار

مزایای گلدان سفالی

حال که با مزیت‌های گلدان‌های پلاستیکی آشنا شدید، قصد داریم تا به بررسی مزایای گلدان‌های سفالینه نیز بپردازیم که انتخاب بهتری میان گلدان سفالی یا پلاستیکی داشته باشید. از مهم‌ترین مزایای گلدان سفالینه موارد زیر را می‌توان تشریح کرد:

  • برخورداری از میزان دوام بالاتر به دلیل طبیعی بودن ماده تولیدی آن‌ها
  • جذاب بودن و برخورداری از ساختاری سنتی و زیبا
  • برخورداری از استحکام و ثبت بیشتر نسبت به گلدان‌های پلاستیکی

معایب گلدان سفالی لعاب ‌دار

علاوه بر مزایایی که بیان شد، گلدان‌های سفالی بدون لعاب دارای معایب خاصی نیز هستند که نباید به‌سادگی از کنار آن‌ها عبور کرد. گلدان‌های سفالی نسبت به گلدان‌های پلاستیکی سریع‌تر دچار شکستگی خواهند شد. با توجه به این موضوع باید حتما گلدان‌ها را در مکان‌هایی قرار دهید که دمای مناسبی دارند. چنین شرایطی مانع از ترک ‌برداشتن و یا شکستن گلدان‌های سفالی می‌شوند. یکی دیگر از معایب گلدان سفالی لعاب‌ دار، وزن بسیار بالای آن است. این وزن ممکن است برای افرادی که طی روز گلدان‌های خود را جابه‌جا می‌کنند دردسرساز باشد. گلدان‌هایی که به‌صورت سفالی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که نسبت به گلدان‌های پلاستیکی قیمت بالاتری دارند.

در حال حاضر مراکز و فروشگاه‌های بسیاری در سراسر کشور وجود دارند که در راستای عرضه و فروش انواع گلدان و گل‌ها فعالیت دارند. اگر قصد خرید گل ‌و گیاه آپارتمانی را دارید، ما در مجموعه صالح گل شرایطی بسیار ویژه را برای شما فراهم ساخته‌ایم تا بهترین خرید را تجربه کنید.

گلدان سفالی بدون لعاب

در حال حاضر افراد بسیار زیادی را می‌توان یافت که از میان گلدان سفالی یا گلدان پلاستیکی، گلدان‌های سفالی را انتخاب می‌کنند. یکی از نمونه‌های این گلدان‌ها، گلدان بدون لعاب است که سال‌های سال است توسط عموم مردم برای نگهداری از گل‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. ساختار گلدان سفالی بدون لعاب به‌گونه‌ای است که ابتدا از طریق کوره‌های خاصی که دارای دمای پایینی هستند با خاک‌های طبیعی پخته می‌شوند.

در گام بعد از تولید گلدان سفالینه لازم است که مواد معدنی موجود در خاک‌ها کاملا ذوب شده و در نهایت به ماده‌ای سخت تبدیل شوند. نکته مهم درباره گلدان‌های سفالی بدون لعاب این است که خاک مورد استفاده برای تولید آن‌ها دارای ترکیباتی از آهن هستند که این از مزایای گلدان سفالی بدون لعاب است.

این ترکیبات را می‌توان دلیل اصلی خاکی بودن رنگ این گلدان‌ها دانست. این گلدان‌ها را می‌توان در طیف‌های رنگی دیگری نیز خریداری کرد. این رنگ‌ها شامل زرد، سفید، خاکستری و قهوه‌ای می‌شوند. معایب گلدان سفالی بدون لعاب نیز مانند گلدان سفالی لعاب دار است.

چرا گلدان سفالی زرد میشود؟

پرسشی که ممکن است شما نیز با آن مواجه باشید این است که چرا گلدان سفالی زرد میشود؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که گلدان‌های سفالی بیشتر از دیگر گلدان‌ها مستعد شوره، جرم و لک هستند. همین امر را می‌توان دلیل اصلی زرد شدن این گلدان‌ها دانست و انتخاب افراد برای خرید گلدان سفالی یا پلاستیکی را سخت کند.

چرا گلدان سفالی زرد میشود

بهترین نوع گلدان برای گلهای آپارتمانی

بهترین نوع گلدان برای گلهای آپارتمانی را می‌توان گلدانی دانست که با قابلیت‌ها و ساختار بی‌نظیر خود شرایط لازم برای رشد و نمو گل‌ها را به‌خوبی فراهم می‌سازد. این گلدان‌ها بایستی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند و در طولانی‌ مدت نیازمندی‌های شما را به بهترین شکل ممکن برآورده سازند.

برای چه گیاهانی باید از گلدان‌های پلاستیکی استفاده کرد؟

در پاسخ به این پرسش که برای چه گیاهانی باید از گلدان‌های پلاستیکی استفاده کرد؟ باید بگوییم که گلدان پلاستیکی را می‌توان بهترین گزینه برای گل‌هایی دانست که نیاز به رطوبت بالایی دارند. از میان گلدان سفالی و پلاستیکی، گلدان های پلاستیکی خاک را دیرتر خشک کرده و رطوبت آن‌ها را بیشتر حفظ می‌کنند. در چنین شرایطی شما دیرتر نیاز به آبیاری گل‌های خود خواهید داشت. گل اسکاندیس را می‌توان یکی از گلدان‌هایی دانست که گلدان‌های پلاستیکی بهترین انتخاب برای آن خواهند بود.

کلام آخر

با توجه به مطالبی که بیان شد می‌توان به این نتیجه رسید که گلدان سفالی یا پلاستیکی هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. گلدان‌های پلاستیکی وزن سبکی دارند و جابه‌جا کردن آن‌ها کار سختی نیست؛ اما در مقابل گلدان‌های سفالی وزن بیشتری دارند. همچنین دوام و استحکام‌های گلدان‌های سفالی بیشتر از نمونه‌های پلاستیکی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *