دسته‌بندی نشده

دلایل ریزش برگ بونسای چیست؟

ریزش برگ بونسای

تمام افرادی که در منزل خود از گل‌های بونسای نگهداری می‌کنند ممکن است با ریزش برگ بونسای مواجه شده باشند. آیا می‌دانید ریزش برگ این گیاهان باتوجه به دلایل خاصی صورت می‌پذیرد؟ به طور معمول برگ‌های بونسای به دلیل قرارگیری در محیطی نامناسب، مرطوب نبودن، آبیاری بیش از اندازه و استفاده از خاک و کود نامناسب دچار ریزش می‌شوند. ما در این نوشتار قصد داریم تا به بررسی علت ریزش برگ بونسای و راهکارهای درمانی آن بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره توصیه داریم تا انتها ما را همراهی نمایید.

علت ریزش برگ بونسای

آشنایی با علت ریزش برگ بونسای این امکان را به شما می‌دهد تا اقدامات بهتری را برای درمان چنین امری انجام دهید. از مهم‌ترین دلایل آن موارد زیر را می‌توان تشریح کرد که هرکدام از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

  • آبیاری غیراستاندارد و غیراصولی گیاه

نکته‌ای که لازم است درباره گیاه بونسای بدانید این است که این گیاه در عمق کمی از خاک قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی اگر در آبیاری آن افراط کنید، زمینه‌های ازبین رفتن آن را فراهم می‌سازید. حتما پیش از آبیاری دقت کنید که خاک گیاه مرطوب نباشد تا در ادامه شما را با مشکلات متعددی مواجه نسازد. با این تفاسیر لازم است آبیاری را در زمان‌های مناسبی انجام دهید.

  • پوسیده‌ شدن ریشه گیاه

پوسیدن شدن ریشه را می‌توان یکی دیگر از دلایل ریختن برگ بونسای دانست که نباید به‌سادگی از کنار آن عبور کرد. فراموش نکنید که اگر ریشه گیاه بونسای دچار پوسیدگی شود می‌توان علائم آن را بر روی برگ‌های آن نیز دید.

  • خاک نامناسب

از دیگر دلایل ریزش برگ‌های بونسای می‌توان به خاک نامناسب آن اشاره کرد. خاکی را می‌توان نامناسب دانست که از زهکشی مناسبی برخوردار نباشد. در چنین شرایطی خاک موردنظر آب را جمع کرده و موجب تجمع آب اضافی می‌شود. ادامه این روند زمینه‌های ریزش برگ گیاهان بونسای را فراهم می‌سازد که برای درمان آن باید حتما نسبت به زهکشی مناسب و اصولی خاک اقدام کرد.

  • کمبود نور

گاهی می‌توان علت ریزش برگ بونسای در پاییز را کمبود نور دانست. نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است، گیاهان بونسای نیاز به نور مستقیم دارند و نور کم می‌تواند موجب ریزش برگ‌های آن‌ها شود.

علت ریزش برگ بونسای

  • آلوده شدن گیاه بونسای به آفت

آفاتی همچون شته می‌توانند زمینه‌ساز ریزش برگ بونسای شوند. این آفات به گیاه حمله کرده و به‌مرور زمان موجب تضعیف ریشه‌های آن می‌شود. در چنین شرایطی می‌توانید از سم‌های آفت‌کش برای ازبین بردن این آفات استفاده کنید.

  • بروز تغییرات محیطی

فراموش نکنید که گیاهان بونسای را باید در محیطی قرار داد که دما و رطوبت مناسبی داشته باشد. عدم فراهم کردن چنین شرایطی می‌تواند تأثیرات منفی بسیار زیادی بر روی برگ‌های آن داشته باشد و موجب ریزش برگ ها شود.

  • استفاده از کودهای نامناسب

گیاهان بونسای نیز همچون هر گیاه دیگری نیاز به مکمل‌ها و کودهای باکیفیت دارند. برای رشد بهتر این گیاهان پس از خرید گیاه آپارتمانی بایستی در فصل رشد آن‌ها از کودهایی استفاده کنید که در ساختار خود فسفر، پتاسیم و نیتروژن دارند.

  • کمبود رطوبت

کمبود رطوبت را می‌توان علت دیگر ریزش برگ بونسای دانست. اگر گیاه شما در محیطی خشک قرار دارد لازم است حتما محیطی مرطوب را برای آن فراهم سازید.

علت قهوه‌ای شدن و ریختن برگهای بونسای چیست؟

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی علت قهوه‌ای شدن و ریختن برگ‌های بونسای پرداخته و در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. ممکن است شما نیز بعد از مشاهده تغییر رنگ برگ‌های گیاه بونسای نگران خراب شدن آن‌ها باشید. دلایل مختلفی می‌توانند موجب قهوه‌ای شدن برگ این گیاهان شوند. اولین دلیل را می‌توان خشک شدن برگ این گیاهان دانست که البته طبیعی است و جای نگرانی ندارد. برای برطرف ساختن چنین شرایطی توصیه داریم حتما گیاه را تمیز نمایید.این روش به گیاه موردنظر شما اجازه تنفس می‌دهد.

در گام بعد لازم است حتما برگ‌هایی که قهوه‌ای شده‌اند را جدا کنید تا به این طریق مانع از آسیب‌دیدن دیگر برگ‌ها شوید. دومین دلیل برای قهوه‌ای شدن و ریزش برگ بونسای را می‌توان کمبود رطوبت آن‌ها دانست. همانگونه که در بخش‌های قبل نیز بیان شد رطوبت می‌تواند تأثیرات قابل ‌توجهی بر سلامت گیاهان و جلوگیری از خشک ‌شدن آن‌ها داشته باشد. برای مرطوب نگه‌ داشتن گیاه بونسای می‌توانید از روش‌هایی همچون غبارپاشی، ایجاد جزیره، دوش آب و دستگاه بخار استفاده کنید.

علت زرد شدن برگ های بونسای

ممکن است بپرسید که علت زرد شدن برگ‌های بونسای و ریزش برگ بونسای چیست؟ توجه داشته باشید، دلایل متعددی می‌توانند موجب زرد شدن برگ‌ها شوند که نباید به‌سادگی از کنار آن‌ها عبور کرد. اولین علت را می‌توان آبیاری بسیار زیاد این گیاهان دانست. برای جلوگیری از چنین شرایطی لازم است تعداد دفعات آبیاری را کاهش داده و شرایط زهکشی خاک را نیز مورد بررسی قرار دهید. با انجام این بررسی‌ها اطمینان خواهید یافت که به‌هیچ‌عنوان آب اضافی در خاک جمع نخواهد شد و به خاکی مطلوب دست خواهید یافت.

علت زرد شدن برگ های بونسای

همچنین خاک نامطلوب نیز می‌تواند زمینه‌ساز زرد شدن و ریزش برگ های بونسای شود. اگر به دنبال خرید خاک مناسب هستید ما به شما خاک‌هایی با ذرات درشت را پیشنهاد می‌کنیم. چنین خاک‌هایی شرایط لازم برای زهکشی بهتر را فراهم می‌سازند و در ادامه مانع از ریزش برگ گیاهان بونسای می‌شوند. از دیگر دلایل زرد شدن برگ گیاهان بونسای می‌توان به کوددهی ضعیف و نور کم آن‌ها اشاره کرد. توجه داشته باشید حتما از کودهایی که فسفر زیاد و نیتروژن مناسب دارند برای تغذیه گیاه خود استفاده کنید. اگر قصد خرید بونسای با بالاترین کیفیت را دارید می‌توانید از مجموعه ما با عنوان صالح گل کمک بگیرید.

علت بروز لکه‌های سیاه ‌روی برگ بونسای

گاهی ممکن است شاهد ایجاد لکه‌های سیاه‌ روی گیاهان بونسای باشید و درباره آن نیز اطلاعات چندانی نداشته باشید. به‌طور کلی بر اساس دلایل مختلفی ممکن است برگ‌های این گیاهان سیاه شده و با ریزش برگ بونسای مواجه شوید. علت بروز لکه‌های سیاه ‌روی برگ بونسای را می‌توان موارد زیر دانست.

  • عدم گردش هوای مناسب

حتما به میزان گردش هوا در فضایی که گل‌های بونسای را در آنجا نگهداری می‌کنید توجه داشته باشید. این محیط بایستی با سرعتی عادی اقدام به تبخیر آب اضافی کند تا در نهایت زمینه‌ساز سیاه‌شدن برگ‌های بونسای نشود.

  •  آبیاری بیش از اندازه گیاهان بونسای

از دیگر دلایل سیاه شدن و ریزش برگ بونسای می‌توان آبیاری بیش از حد آن‌ها را نام برد. توصیه داریم قبل از آبیاری حتما میزان رطوبت خاک را مورد بررسی قرار دهید تا به این طریق مانع از آبیاری بیش از اندازه گیاهان بونسای شوید.

  • بروز قارچ در گیاهان بونسای

گاهی ممکن است به دلیل رشد قارچ در گیاه بونسای شاهد سیاه‌ شدن برگ‌های این گیاه باشید. استفاده از سم قارچ‌ کش‌ قوی و باکیفیت می‌تواند به شما در ازبین بردن این قارچ‌ها کمک‌های شایانی کند.

  • کمبود نور

زمانی که نور به‌اندازه کافی به گیاهان بونسای نرسد شاهد سیاه شدن و در ادامه ریزش برگ بونسای خواهید بود. حتما این گیاهان را در محیطی قرار دهید که روزانه ۵ تا ۶ ساعت در معرض نور خورشید باشند.

راه درمان ریزش برگ بونسای

حال که با دلایل زرد شدن و سیاه‌ شدن برگ گیاهان بونسای آشنا شدید، پرسشی که مطرح می‌گردد این است، راه درمان ریزش برگ بونسای چیست؟ راهکارهای درمانی ریزش برگ این گیاهان شامل موارد زیر می‌شود که هرکدام اهمیت بسیار زیادی نیز دارند.

  • حتما گیاه را در محیطی قرار دهید که دمای آن بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد باشد.
  • فضای لازم برای ارسال نور کافی به گیاه را فراهم سازید؛ اما به‌هیچ‌ عنوان گیاه را در معرض نور مستقیم قرار ندهید.
  • آبیاری گیاه بونسای را در بازه‌های زمانی مناسب انجام دهید. این کار به شما در جلوگیری از ریزش و درمان بونسای کمک‌های قابل‌توجهی خواهد کرد.
  • زمانی که هوا سرد است یا در فصول سرد سال گیاه بونسای را در خارج از منزل خود قرار ندهید.
  • کوددهی به گیاه خود را به فصل های بهار و تابستان موکول کنید.
  • هرس‌ کردن برگ‌های پوسیده و یا زرد شده را فراموش نکنید.

آفات رایج در انواع گیاه بونسای

از مهم‌ترین آفات رایج در انواع گیاهان بونسای موارد زیر را می‌توان نام برد؛

 

  • کرم خاکی
  • سفیدک بونسای
  • شپشک آرد آلود
  • مینوز
  • پروانه برگ‌ خوار
  • کنه تار عنکبوتی

آفات رایج در انواع گیاه بونسای

کلام آخر

باتوجه‌ به مطالبی که بیان شد می‌توان به این نتیجه دست‌ یافت که ریزش برگ بونسای بنا به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. از عمده دلایل این امر می‌توان کمبود نور، آبیاری بیش از اندازه، استفاده از کودهای نامناسب، کوددهی در زمان نامناسب و خاک نامطلوب را نام برد که همگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. برای درمان چنین شرایطی لازم است حتما گیاه خود را در محیطی مناسب با دما و نور کافی قرار دهید. همچنین کوددهی را در فصل‌های بهار و تابستان انجام دهید و از آفت‌کش‌های مناسب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *