دسته‌بندی نشده

درمان قارچ گیاهان آپارتمانی

درمان قارچ گیاهان آپارتمانی

قارچ گیاهان چیست؟ این روزها گیاهان بسیار زیادی را می‌توان یافت که به بیماری قارچ مبتلا شده‌اند و نیاز به درمان دارند. قارچ‌ها با انواع مختلف خود می‌توانند زمینه‌های رنگ ‌پریدگی، پژمردگی، زردی یا حتی مرگ گیاهان را فراهم سازند. با توجه به این موضوع نباید به‌سادگی از کنار قارچ گیاه عبور کرد.

برای درمان و پیشگیری از بروز چنین شرایطی باید آب‌ و هوای مناسبی را برای گیاه خود فراهم سازید و از کودها و مکمل‌های مناسبی برای رشد آن‌ها استفاده کنید. ما در این نوشتار قصد داریم تا به بررسی علت قارچی شدن گیاه راهکارهای درمانی و پیشگیری از ایجاد قارچ در گیاهان بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این نوشتار ما را همراهی کنید.

قارچی شدن گیاه یعنی چه؟

این پرسش ممکن است ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده باشد. قارچی شدن گیاه را در واقع نوعی وارد شدن آسیب به آن‌ها می‌توان در نظر گرفت. همانگونه که می‌دانید در حال حاضر از قارچ‌ها استفاده‌های بسیار زیادی می‌شود؛ اما قارچ گیاه به معنای قارچ‌هایی است که می‌توانند آسیب‌های قابل‌ توجهی را به گیاهان شما وارد کنند. ساختار این قارچ‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توان در بافت آن‌ها هسته‌هایی با پیوندهای غشایی را دید. از قارچ‌های گیاهان به‌عنوان سلول‌هایی یاد می‌گردد که خالی از کلروفیل هستند.

زمانی که یک گیاه قارچی می‌شود این امکان وجود دارد تا گیاهان دیگر را نیز به طور گسترده‌ای آلوده سازد. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت قارچ‌ می‌توانند از طریق باد، خاک، حشرات، پرندگان وغیره به دیگر گیاهان انتقال‌یافته و آن‌ها را نیز آلوده کنند. نکته‌ای که لازم است درباره قارچ‌های گیاهان بدانید این است که پس از آلوده شدن یک گیاه باید در سریع‌ترین زمان ممکن دیگر گیاهان را به مناطق حفاظت شده انتقال داد. چین روندی مانع از آلوده ‌شدن دیگر گیاهان می‌شود.

علائم قارچ در گیاهان چیست؟

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی مهم‌ترین علائم قارچ در گیاهان پرداخته و در این راستا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. باتوجه به مطالبی که بیان شد می‌توان قارچ‌های گیاهان را نوعی بیماری دانست که بایستی اقدامات لازم برای درمان و برطرف ساختن را انجام داد. علائم این بیماری ممکن است در بخش‌های مختلف یک گیاه نمایان شود. این بخش‌ها به‌صورت زیر هستند و آشنایی با علائم آن‌ها می‌تواند به شما در درمان قارچ کمک‌های شایانی کند.

علائم قارچ گیاهان

  • قارچی شدن ریشه گیاهان

به‌عنوان اولین بخش قصد داریم تا به بررسی علائم قارچی شدن ریشه گیاهان بپردازیم. فراموش نکنید که امکان آسیب به این بخش از گیاه بسیار بالا است و قارچ‌ها بیشترین حملات خود را به ریشه گیاهان می‌کنند. اگر با ریشه‌ها آشنایی داشته باشید می‌دانید که مهم‌ترین بخش از گیاهان به شمار می‌روند و نقشی حیاتی در سلامت آن‌ها ایفا می‌کنند. علائم قارچی شدن ریشه گیاهان به این شکل است که ابتدا ریشه دچار تورم شده و در نهایت شاهد پوسیدگی یا زردشدن گیاه خواهید بود.

  • قارچی شدن برگ گیاهان

گاهی ممکن است قارچی شدن گیاه را از طریق برگ‌های آن شاهد باشید. نکته مهم این است که اگر برگ یک گیاه دچار قارچ شود، راحت‌تر می‌توان آن را درمان کرد. از مهم‌ترین علائم قارچ برگ‌ها می‌توان به پژمردگی، کوچک ‌شدن، لکه‌دار شدن، ایجاد خال‌های قهوه‌ای و رنگ پریدگی آن‌ها اشاره کرد.

  • قارچی شدن ساقه گیاهان

زمانی که متوجه چروکیده شدن ساقه گیاه شدید می‌توان به این نتیجه دست ‌یافت که ساقه قارچی شده است. علاوه بر این تغییر رنگ ساقه به قهوه‌ای متمایل به زرد و درازی کوتاهی بیش از اندازه آن را می‌تواند از دیگر علائم قارچی شدن گیاهان دانست.

  • قارچی شدن گل‌ها و غنچه‌های گیاهان

علائم قارچی شدن گل و غنچه‌های گیاهان مواردی همچون عدم باز شدن غنچه‌ها، کوچک ‌شدن اندازه، ایجاد لکه سیاه در مرکز گل‌ها، خشک و سیاه ‌شدن آن‌ها را در برمی‌گیرد.

  • قارچی شدن میوه گیاهان

قارچ می‌تواند به میوه گیاهان نیز سرایت کند. به‌ این‌ ترتیب علائم قارچی شدن میوه‌ها می‌تواند شامل رنگ ‌پریدگی آن‌ها، از بین ‌رفتن مزه، ریزش میوه، کاهش کیفیت و سیاه ‌شدن آن‌ها باشد.

علت قارچ زدن گیاهان

در راستای علت بروز قارچ در گیاهان لازم است بگوییم که شرایط آب‌ و هوایی می‌تواند اثرات قابل ‌توجهی بر این روند داشته باشد. بر این اساس زمانی که شرایط آب و هوایی مناسب برای رشد قارچ‌ها وجود داشته باشدف این امکان فراهم خواهد شد تا پاتوژن‌های قارچی رشدی تصاعدی داشته و گیاهان را آلوده کنند. اگر بخواهیم در قالب یک مثال این موضوع را بهتر تشریح دهیم می‌توان قارچ‌های بوتریتیس را نام برد که قادر هستند تا ۸۰ درصد میوه گیاهان را از بین برده و به این طریق خسارات جبران ‌ناپذیری به شما بزنند. این قارچ‌ها زمانی رشد می‌کنند که آب ‌و هوای مناسبی برای آن‌ها فراهم باشد.

علت قارچ گیاهان

انواع قارچ گیاهان خانگی

انواع قارچ گیاهان خانگی شامل موارد زیر می‌شوند و هرکدام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

  • پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه را می‌توان یکی شایع‌ترین انواع قارچ‌ها دانست که عمدتا برای درختانی همچون گلابی، زردآلو و گیلاس رخ می‌دهد. این نوع قارچ می‌تواند خسارات بسیار زیادی را به درختان و گیاهان شما وارد کند.

  • پوسیدگی خیس

از دیگر نمونه‌های قارچ می‌توان پوسیدگی خیس را نام برد که به دو شکل بروز می‌یابد. اگر بخواهیم اشاره‌ای اجمالی به آن‌ها داشته باشیم می‌توان پوسیدگی قهوه‌ای و پوسیدگی خشک را نام برد. پوسیدگی خیس معمولا موجب تبدیل گیاه به تکه‌های پوکیده شده می‌شود.

  • پوسیدگی نرم

ساختار پوسیدگی نرم به‌گونه‌ای است که موجب ایجاد اختلال در سیستم آوندی گیاهان می‌شود. این نوع قارچ پس از گسترش زمینه‌های ضعف گیاه، پژمردگی و زردی آن را فراهم می‌سازد.

  • زنگار

زنگار را می‌توان یکی دیگر از شایع‌ترین انواع قارچ گیاهان دانست که عمدتا به بخش‌های خاصی از گیاه همچون میوه، برگ، ساقه و بذر آن‌ها حمله کرده و در ادامه موجب ضعیف‌ شدن آن‌ها می‌شود.

  • بادزدگی

قارچ‌هایی که از نوع بادزدگی هستند می‌توانند میوه گیاهان را از بین برده و آن‌ها نابود کنند. همچنین امکان زرد شدن و ریزش برگ گیاه در این نوع قارچ وجود دارد.

  • زغالک

این نوع قارچ به‌صورت لکه‌هایی فرورفته بروز می‌یابند و موجب مردگی گیاه می‌شوند.

  • شانکر

شانکرها در نهایت موجب ایجاد ضعف در ساختار گیاهان شده و می‌توانند مرگ شاخه‌ها را رقم بزنند.

  • سیاهک

سیاهک‌ها می‌توانند طی ۶ هفته گیاه را به طور کامل از بین ببرند. زمانی که یک گیاه به این نوع قارچ مبتلا شود دچار پیچ‌خوردگی شده و در نهایت شاهد مرگ آن خواهید بود.

سیاهک

راهکارهایی برای درمان قارچ گیاهان آپارتمانی

برای درمان قارچ گیاه آپارتمانی بایستی مراحل خاصی را طی کرد. نکته‌ای که لازم است درباره قارچ بدانید این است به‌سادگی از بین نخواهند رفت و طی کردن این مراحل برای درمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مراحل درمان این قارچ‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • انتقال‌ دادن گیاهان آلوده

در اولین گام از درمان کردن قارچ گیاهان آپارتمانی لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن گیاهان آلوده را به مکانی دور از گیاهان سالم انتقال دهید. به این طریق می‌توان مانع از انتقال بیماری به گیاهان دیگر شد.

  • جدا کردن بخش‌های آلوده به قارچ

در گام دوم از درمان قارچ در گیاهان آپارتمانی لازم است بخش‌هایی را که به قارچ آلوده شده‌اند را از هم جدا کرده و از بین ببرید.

  • فراهم‌ ساختن مکانی مناسب با هوای تازه

هوای تازه می‌تواند به‌ سلامت گیاهان شما کمک کند. اگر قصد از بین‌ بردن قارچ گلدان را دارید، حتما برگ‌های سالم آن را هرس کنید. هرس کردن این برگ‌ها به شما این امکان را می‌دهد که هوایی تازه به گیاهان خود انتقال داده و به این طریق مانع از بیمار شدن آن‌ها شوید.

  • دور نگه داشتن گیاهان از عامل‌های قارچ زا

از دیگر راهکارهای درمان قارچ گیاهان می‌توان دور نگه داشتن آن‌ها از عامل‌های قارچ زا را نام برد. توصیه داریم گیاهان خود را برای درمان در مکان‌هایی قرار دهید که به ‌هیچ‌ عنوان خیلی سرد نبوده و فضایی تاریک و بسته ندارد.

  • استفاده از سموم قارچ ‌کش

سم قارچ‌ کش با قابلیت‌های بی‌نظیر خود می‌تواند گیاهان آپراتمانی را پاک‌سازی کرده و شرایطی ایده‌آل را جهت درمان پیش روی شما قرار دهد. ما در مجموعه صالح گل امکان تهیه انواع سموم قارچ‌کش با بالاترین کیفیت را برای شما عزیزان فراهم ساخته‌ایم.

  • تعویض کردن خاک گیاه

حتما خاک گیاه خود را تعویض کرده و خاکی تمیز و عاری از آلودگی را جایگزین کنید.

  • حمام دادن و دستمال کشیدن گیاهان

حتما گیاهان خود را حمام دهید. برای اینکار کافی است گیاه را با محلول آب ولرم و مایع ظرف‌شویی تمیز کنید. نکته قابل توجه این است که تمیز کردن گیاهان به‌منظور از بین‌ بردن قارچ گلدان را باید حتما با دستمال تمیز انجام داد.

حمام دادن و دستمال کشیدن گیاهان

پیشگیری از قارچی شدن گیاه

برای پیشگیری از قارچی شدن گیاه لازم است نکات زیر را رعایت کرد:

  • حتما به‌صورت کاملا اصولی و استاندارد اقدام به آبیاری گیاهان خود کنید. عمدتا آبیاری اشتباه موجب ایجاد قارچ گیاهان آپارتمانی می‌شود.
  • برای تغذیه گیاهان خود همچون گل سانسوریا از کودها و مکمل‌های مناسب و باکیفیتی استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید تنفس گیاهان تأثیرات بسیار زیادی در سلامت آن‌ها دارد. با توجه به این موضوع برای جلوگیری از رشد قارچ لازم است آن‌ها را در محیطی مناسب قرار دهید.
  • به‌ هیچ‌ عنوان سطح خاک گلدان را نپوشانید.
  • تمام نکات بهداشتی برای مراقبت از گیاهان را رعایت کنید.

کلام آخر

با توجه‌ به مطالبی که بیان شد می‌توان به این نتیجه دست ‌یافت که قارچ گیاهان نوعی بیماری است که انواع مختلفی دارد و عدم توجه به آن می‌تواند موجب نابودی گیاه شود. قارچ‌ها علائم مختلفی دارند و می‌توانند به بخش‌های مختلفی از گیاه همچون برگ‌ها، ساقه، ریشه و میوه آن‌ها حمله کنند. برای هرکدام از این بخش‌ها می‌توان علائم متفاوتی را شاهد بود. جهت درمان قارچی شدن گیاهان آپارتمانی لازم است حتما مراحل خاصی را پشت سر گذاشته و از سموم قارچ‌کش باکیفیتی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *